Nackspärr i Järfälla

Drabbas du av nackspärr känner du av en smärta och stelhet i nacken. Detta beror på att nackmusklerna får plötslig kramp och gör att det blir svårare att röra på huvudet, vanligtvis åt det ena hållet. Ofta går smärtan och stelheten över av sig själv inom ett par dagar, eller åtminstone en vecka. Besvären kan uppkomma i och med att du gjort en plötslig rörelse med huvudet eller efter att ha sovit i en obekväm ställning, men det kan också uppkomma utan anledning.

Läs mer

Vem?
Yrkeskategori
Vad?
Nackspärr
Var?
Järfälla
Fritextsök
Öppettider

Bokningstyp



Populära sökningar

A - K

L - N

O - Ö

2 Träffar
Sortera på
(54)
Öppet idag från 09:00

Amjadi Naprapati, Järfälla

Järfällavägen 100, Järfälla
Öppet idag från 09:00

Kiropraktorkedjan Matton Jernberg, Barkarby

SOVA Herrestavägen 30, Järfälla
klicka för att öppna
en interaktiv karta

 

Nackspärr i Järfälla

Drabbas du av nackspärr känner du av en smärta och stelhet i nacken. Detta beror på att nackmusklerna får plötslig kramp och gör att det blir svårare att röra på huvudet, vanligtvis åt det ena hållet. Ofta går smärtan och stelheten över av sig själv inom ett par dagar, eller åtminstone en vecka. Besvären kan uppkomma i och med att du gjort en plötslig rörelse med huvudet eller efter att ha sovit i en obekväm ställning, men det kan också uppkomma utan anledning.

Vad kan man göra för att lindra smärtan?

Värken går som sagt oftast över av sig själv, men under tiden kan det kännas skönt att mildra smärtan. Detta kan du till exempel göra genom att linda en halsduk eller värmedyna runt halsen. Värme dämpar både smärtan och kan göra att den känns lite mindre stel. Även en varm dusch eller ett varmt bad kan hjälpa till. Något som också hjälper att hålla sig aktiv och röra på sig. Då kommer din blodcirkulation att öka vilket ger positiv påverkan på kroppen och läkningen kommer gå fortare. Undvik dock rörelser som gör ont eller känns för ansträngande. Skulle varken värme eller rörelse hjälpa finns det också olika typer av receptfria läkemedel som innehåller paracetamol eller ibuprofen.

Förebyggande träning

Drabbas du ofta av nackspärr kan det vara en god idé att fundera på vad du kan göra i din vardag för att förebygga det. Om du inte rör på dig eller motionerar är detta något du borde försöka göra. Det kan till exempel handla om promenader och vardagsmotion. Nacken behöver nämligen stärkas upp, och så även ryggen och magen. Se även till att stå och sitta i rätt ställning när du arbetar. Fel position under längre perioder kan ha stor och negativ påverkan på kroppen.

Genom att använda Vården.se godkänner du att vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Läs mer om cookies här.