Utprovning av hörselskydd
Person står och håller i gula hörselkåpor

Utprovning av hörselskydd

Det finns hörselskydd för alla åldrar, även de allra minsta. Här kan du läsa mer om fördelarna med hörselskydd och hur du skaffar dem.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som erbjuder utprovning av hörselskydd där det passar dig.

Boka tid för utprovning av hörselskydd

Norrmalm, Stockholm

Snabba fakta om Utprovning av hörselskydd

Pris

25-3000 kr

Om hörselskydd

Hörselskydd skyddar din hörsel. De finns i olika modeller, både sådana som du sätter inuti örat och hörselkåpor som du sätter utanpå örat. Läs mer.

Om hörselskydd

Vår hörsel utvecklas hela livet och i takt med att vi blir äldre försämras vår hörselförmåga. Höga ljudnivåer, problem med tinnitus eller svåra öroninflammationer kan påverka hörseln negativt. Ett sätt att minska risken för att drabbas av nedsatt hörsel är att regelbundet använda hörselskydd när du befinner dig i miljöer med hög ljudnivå.

Det finns två olika typer av hörselskydd:

• Hörselkåpor som du sätter utanpå öronen.
    • Hörselskydd som du sätter in i örat, som kan vara enklare öronproppar eller formgjutna.

Hur skaffar jag hörselskydd?

Det finns flera sätt att skaffa hörselskydd. Du kan köpa hörselskydd hos vanliga återförsäljare eller på apotek, men du kan också vända dig till en hörselklinik som erbjuder hörselskydd anpassade efter dina önskemål.

Skaffa hörselskydd hos en audionom

Om du vill skaffa formgjutna hörselskydd som är helt anpassade efter dina behov, kan du vända dig till en audionom. Audionomen undersöker ditt öra och gör ett avtryck av hörselgången, som sedan används för att tillverka hörselskydden. Du bestämmer tillsammans med audionomen vilken dämpning och modell som passar bäst för dig. Många audionomer säljer också andra typer av avancerade hörselskydd och kan hjälpa dig med frågor om hörsel.

Köp hörselskydd i butik

Om du själv vill köpa hörselskydd i butik är det viktigt att de sitter åt ordentligt, oavsett vilken modell du väljer. För att du säkert ska veta att skydden uppfyller de europeiska kraven bör de också vara CE-märkta. Det betyder att dämpning och hållbarhet har testats till europeisk standard.

Många hörselskydd har också så kallade dämpfilter, som styr i vilken grad olika ljud släpps igenom. Beroende på hur du ska använda skydden, rekommenderas olika starka filter. Vid aktiviteter som skytte rekommenderas till exempel ett mycket starkt filter. Om du däremot kör motorcykel ska det gå att höra trafiken runt omkring dig för att undvika olyckor, och då behövs ett filter som släpper igenom vissa ljud. När du ska köpa hörselskydd är det därför en god idé att fundera på vilket dämpfilter du ska ha, beroende på hur mycket ljud du vill stänga ute.

Vad kostar hörselskydd?

Priserna varierar beroende på hur avancerade hörselskydden är. Hörselskydd som kan köpas hos vanliga återförsäljare kostar runt 500 kronor, men specialanpassade, formgjutna hörselskydd kan kosta upp till 3000 kronor. Det finns även billigare öronproppar att köpa på apotek för under 100 kronor, både för engångsbruk och regelbunden användning.

Vad är fördelarna med hörselskydd?

• De minskar risken att drabbas av nedsatt hörsel.
    • Du kan vistas i bullriga miljöer utan att få ont i öronen eller huvudet.
    • Du kan skaffa hörselskydd utan remiss från läkare.

Vad är nackdelarna med hörselskydd?

• Vissa hörselskydd kan upplevas som obekväma.
    • Du måste ha på dig hörselskydden hela tiden som du befinner dig i den bullriga miljön.

Vem kan hjälpa dig med hörselskydd?

Publicerad:
    11 januari 2023 kl 11:27
    Uppdaterad:
    10 augusti 2023 kl 16:46
    Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!