Stockholm
Filter
Lediga tider

Dietist i Stockholm

På vården.se kan du jämföra 27 Dietister i Stockholm. Boka tid på den mottagning som passar dina behov bäst Läs mer.
73 mottagningar i närheten av Stockholm

4.0 (4)

2.5 (1)

Chronos Care

Inga tillgängliga tjänster att boka online

Vad har dietister i Stockholm för snittbetyg?

I Stockholm ligger snittbetyget för dietister på 3.42, vilket är bättre än i resten av landet. Vad tycker du om din dietist? Lämna gärna ett omdöme! Det tar bara några få sekunder. Genom att lämna ett omdöme hjälper du andra patienter att hitta rätt vård och bidrar till större transparens och öppenhet kring olika vårdgivare och dietister i Stockholm.

Vilken dietist är bäst i Stockholm?

Att välja vilken dietist i Stockholm du ska gå till är inte alltid ett självklart beslut. Det är viktigt att du känner dig trygg med den vårdgivare du väljer. Därför hjälper vi dig jämföra dietister baserat på vad deras patienter faktiskt tycker.

Snittbetyg enligt patientomdömen på Vården.se

De dietister med bästa snittbetyg i Stockholm på Vården.se är:

Så tycker patienter om dietister i Stockholm

• Jätte nöjd! Korta väntetider. Kompetent vård som gör skillnad för mig som patient. Tack ska ni ha!

– Ilja Z. Doktor.se - Norra Djurgårdens vårdcentral

• Jag är väldigt nöjd med min MCT-behandling hos Ina då hon dels hjälpt mig komma till insikt att jag själv kan kontrollera min oro och dels gett mig verktyg att hantera min oro. Kan starkt rekommendera Ina till andra som lätt drabbas av oro!

– Amanda B. Steps Psykoterapi

• Professionell vård, noggranna undersökningar och trevligt bemötande.

– Pirkko N. Doktor.se - Rosenlunds Vårdcentral

• Jag är väldigt nöjd med den vård jag har mottagit och med Inas mänskliga och proffesionella bemötande.

– Jonatan H. Steps Psykoterapi

• Jag brukar sällan skriva omdöme men när man träffar människor som Kiropraktor Valentina måste jag lämna omdöme. Har gått till henne ett halvår. Hon är noggrann, vänlig och så omhändertagande av sina patienter. Hon har hjälpt mig med rehab för min arm och jag är nästan helt bra tack vare henne. Jag har alltid många frågor och hon tar sig tid och förklarar och hjälper. Vad jag än har för smärta så har hon alltid lösningar. Hon har väldigt stor kunskap och kompetens, och alltid ett leende på läpparna. Har träffat andra på mottagningen och de verkar bra och trevliga. Rekommenderar denna rehab.

– Kristin S. Rehab City Norrmalm

Vilka dietister i Stockholm har öppet på kvällar och helger?

Idag finns det inga dietister i Stockholm som har öppet på kvällar eller helger. Om du vill nå en dietist på kvällen eller på helgen kan du prova att utöka din sökning på Vården.se.

Vad gör en dietist?

Hur ett besök hos en dietist går till är helt beroende på problemet eller syftet med besöket. En dietist främsta uppgift är att hjälpa personer att få i sig tillräcklig och/eller rätt sorts energi och näring. Ibland är den förmågan, tillfälligt eller långvarigt, nedsatt hos människor, till exempel på grund av sjukdom, medicinsk behandling eller på grund av psykologiska, sociala eller kulturella faktorer.

Vad kostar det att gå till en dietist?

Remisskravet och kostnaden för ett besök hos en dietist är olika i olika landsting och för olika patientgrupper. Ta kontakt med din vårdcentral för att få reda på vad som gäller för dig i ditt landsting.

Kunskap och utbildning

Dietister är en legitimerad yrkesgrupp vilket innebär att de har genomgått en minst tre år lång högskoleutbildning och därefter ansökt om legitimation hos socialstyrelsen för att få utöva yrket.  I utbildningen får dietisterna bland annat lära sig om näringslära, näringsbehov, livsmedel, matlagning och måltidsordning, fysiologi, psykologi och pedagogik.

Diabetiker

För en diabetiker kan arbetet med en dietist vara en mycket viktig del i den medicinska behandlingen av sjukdomen. Patienten kan tillexempel få individuella råd om vilka livsmedel han eller hon ska välja och undvika, hur ofta personen behöver äta och vilka matlagningsmetoder som är lämpliga.

Fetma och övervikt

Fetma är en sjukdom. Livsstil, ärftlighet och miljö är faktorer som kan orsaka fetma. Fetma kan leda till många följdsjukdomar som typ 2 diabetes, hjärtsvikt, högt blodtryck och åderförkalkning. Enligt världshälsoorganisationen, WHO, är det fler i världen idag som dör av fetma än av svält.  Skillnaden på fetma och övervikt brukar definieras med hjälp av BMI värdet.  BMI på eller över 30 räknas som fetma. Men redan vid måttlig övervikt ökar riskerna för allvarliga följdsjukdomar. Idag finns det många behandlingsmetoder och dietisten är ofta en central person i behandlingen mot fetma och övervikt.

Ätstörningar

Ätstörningar kan se ut på många olika sett men har gemensamt att personer som lider av en ätstörning har ett problematiskt förhållande till mat och ätande. Man brukar tala om tre huvuddiagnosgrupper; Anorexia nervosa , Bulimia nervosa och UNS som betyder Ätstörning utan Närmare Specifikation. Det finns alltid psykologiska faktorer med i bilden och behandlingen avätstörningar drivs inom psykiatrin. Dietistutbildningen fokuserar mycket på samtalsteknik och psykologi för att på bästa sätt kunna hjälpa den här gruppen patienter. Att ha en ätstörning orsakar mycket lidande för den drabbade och även dess omgivning och påverkar alltid kroppens normala funktioner negativt och kan ge allvarliga komplikationer. Därför är det viktigt att man får hjälp så tidigt som möjligt.

Undernäring

På sjukhusen är undernäring den vanligaste diagnosen som dietisterna jobbar med. Aptiten och förmågan att ta upp näring kan försämras av bland annat sjukdom, ålderdom eller på grund av biverkningar från mediciner och behandlingar.

Upprätthålla hälsa

Dietister jobbar även med att ge råd om nutrition till friska människor för att optimera kosthållningen eller för att behålla eller förbättra hälsa och välmående. Många idrottsmän och kvinnor får kostråd av dietister för att maximera sina träningsresultat.