Vagel

När talgkörtlarna i ögat blir inflammerade eller infekterade så kan en vagel uppstå. Vageln påminner om en liten finne och kan kännas obehaglig. Vageln behöver vanligtvis inte behandlas utan försvinner oftast av sig själv inom cirka 10 dagar. Nedan kan du läsa mer om vaglar.

Sammanfattning

OmEn vagel kan uppstå i ögat när talgkörtlarna i ögat inflammeras. Vageln kan kännas obehaglig men försvinner oftast efter några dagar av sig själv.
SymtomDe vanligaste symtomen är att du ser eller känner en röd svullnad på ögonlockskanten eller vid ögonfransarna. Svullnaden skaver ofta mot ögat.
OrsakBakomliggande orsaker till att en vagel uppstår kan vara torra ögon, ögonlocksinflammation, mjälleksem och atopiskt eksem.
BehandlingÄr vageln besvärande ska du i första hand massera och rengöra området där vageln sitter med en varm och blöt handduk eller varma kompresser. Vid utebliven effekt kan du få receptbelagt kortison eller antibiotika.
EgenvårdDet finns flera sätt att förhindra att en vagel ska uppstå
VårdgivareFör behandling av en vagel du haft i över sex månader så kan du kontakta din vårdcentral för rådgivning.
NätläkareEn vagel kan diagnostiseras och behandlas av en nätläkare.

Vad är en vagel?

En vagel liknar en liten finne som sätter sig någonstans vid ögat, antingen vid ögonfransarna eller i ögonlocket. Vageln uppstår på grund av att ögats talgkörtlar har inflammerats. Vageln kan ha olika storlekar och det är vanligt att både barn och vuxna får dem. Det är även vanligt att få återkommande vaglar om du har acne, rosacea eller torra ögonlockskanter.

Symtom på att du har fått en vagel

• Det känns ömt och svullet och där vageln sitter.
  • Det kan kännas som att något skaver mot ögat.
  • Du kan få tillfälliga problem med synen på grund av att vageln trycker mot ögat eller att det har runnit ut var i ögat.

Orsak till att en vagel uppstår

Det finns flera bakomliggande orsaker till att en vagel uppstår. Vi listar dessa nedan.

● Torra ögon
● Ögonlocksinflammation
● Mjälleksem
● Atopiskt eksem

Behandling av vagel

En vagel behöver oftast inte behandlas utan går vanligtvis över inom 10 dagar. Du kan lindra besvären själv genom att göra någon av dessa saker:

● Värm och massera ögonlocket med en mjuk handduk och varmt vatten.
● Undvik att använda linser om du känner det minsta tecken på infektion eller inflammation i ögonen, eller om du känner att vageln är besvärande.
● Använd en mjukgörande ögonsalva, exempelvis Occulentum Simplex APL, för att lindra inflammationen.

Om du har fått en vagel som ger mycket besvär och inte försvunnit inom sex månader så kan du få en remiss till en ögonläkare som kan ta ställning till om vageln eventuellt kan opereras bort.

Hur kan jag förhindra att en vagel uppstår?

Det finns olika sätt att förhindra att en vagel ska uppstå:

• Smörj regelbundet in ögonlockskanten med en mjukgörande ögonsalva. Exempelvis Occulentum Simplex APL eller VitA-POS.
  • Massera ögonlocket med en varm handduk.

Vem kan hjälpa dig när du fått en vagel?

Källor

1177 Vårdguiden

Min Doktor

Internetmedicin

Relaterade blogginlägg

Misstänker du att du har grå starr? Vi listar 5 vanligas tecken på att du har ögonsjukdomen.

Har du alltid undrat vad skillnaden mellan en synundersökning och en ögonundersökning är? Vi reder ut skillnaderna i vårt senaste blogginlägg!

Glaukom är en relativt vanlig ögonsjukdom som kan ge permanenta skador på synen. Den kan vara svår att upptäcka, men det finns behandling att få.

Innehåll från Zebrakliniken.

Novius använder ett avancerat laserrobotsystem vid sina linsoperationer. Tekniken används vid operation av grå starr och synkorrigerande linsoperationer.

Innehåll från Novius Ögonklinik.

Publicerad: 14 december 2020 kl 16:22
Uppdaterad: 23 februari 2021 kl 09:18

Författare:

Faktagranskad av:

Daniel Ghawji, Leg. optiker, Aveny Ögonklinik.

Snabba fakta

Om vagel

• En vagel är en ofarlig inflammation i ögat som oftast går över efter några dagar.
  • Det finns två typer av vaglar: en inre och en yttre. Den inre sitter djupare i ögonlocket medan den yttre sitter vid ögonfransen.
  • Det finns akuta och kroniska vaglar. De akuta kallas för hordeolum och går oftast över av sig själv. De kroniska kallas för chalazion och innebär att vageln har kapslat in sig. Chalazion tar längre tid att läka, men är ofarligt och kräver oftast inte behandling.