Coronaviruset (covid-19)
Sjukvårdspersonal som topsar en patient för covid-19.

Coronaviruset (covid-19)

Covid-19 (corona) är en infektionssjukdom som orsakas av viruset SARS-CoV-2. De flesta upplever milda till måttliga symptom.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med coronaviruset (covid-19) på en plats som passar dig.

Capio Idrottscentrum
Besök hos allmänläkare
Östermalm, Stockholm
Capio Idrottscentrum
Besök hos allmänläkare
Östermalm, Stockholm

Snabba fakta om Coronaviruset (covid-19)

Viktiga telefonnummer

113 13Detta är det nationella informationsnumret för stora olyckor och kriser. Behöver du svar på allmänna frågor kring coronaviruset kan du ringa hit, om du inte hittar informationen du söker på webben.

1177Behöver du få sjukvårdsrådgivning ska du ringa till 1177. De kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och hänvisa dig rätt om du behöver söka vård.

Coronaviruset (covid-19)

Coronaviruset covid-19 har varit aktivt sedan slutet av 2019. Efter att snabbt ha spridit sig till många länder i världen bedömde Världshälsoorganisationen (WHO) den 11 mars 2020 att covid-19 klassas som en pandemi. Läs mer.

Coronaviruset (covid-19)

Coronaviruset covid-19 har varit aktivt sedan slutet av 2019. Efter att snabbt ha spridit sig till många länder i världen bedömde Världshälsoorganisationen (WHO) den 11 mars 2020 att covid-19 klassas som en pandemi. På den här sidan har vi samlat viktig information om covid-19, för att underlätta för dig som vill veta mer om sjukdomen och hur du kan hantera den.

Information om vaccinet mot covid-19

Vill du veta mer om vaccinet och vaccinationen som pågår just nu? Läs mer om covid-19 vaccinationen här.

Symtom vid coronaviruset

I många fall påminner coronaviruset om influensa eller förkylning. Oftast får man ett eller flera av dessa symtom:

• feber
  • hosta
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • värk i muskler och leder
  • feber
  • torrhosta
  • andningsbesvär.

Stanna hemma vid symtom

Om du känner av några symtom som kan tyda på att du fått coronaviruset ska du stanna hemma, även om de är lindriga. Har du bokat tid hos en vårdgivare ska du ringa för att boka om din tid. På så sätt kan vi tillsammans minska smittspridningen.

Publicerad:
14 september 2023 kl 14:48
Uppdaterad:
18 mars 2024 kl 14:23
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor: