Coronaviruset (covid-19)

Coronaviruset covid-19 har varit aktivt sedan slutet av 2019. Efter att snabbt ha spridit sig till många länder i världen bedömde Världshälsoorganisationen (WHO) den 11 mars 2020 att covid-19 klassas som en pandemi. På den här sidan har vi samlat viktig information om covid-19, för att underlätta för dig som vill veta mer om sjukdomen och hur du kan hantera den.

Våra inlägg

Vi har intervjuat Per Godenius från vårdcentralen Omtanken för att få svar på vanliga frågor och vad vi hittills vet om vaccinet mot covid-19.

Årets nyårsfirande blir inte riktigt som vanligt, men det finns flera trygga och säkra sätt att fira in det nya året på. Vi listar våra fem bästa nyårstips!

Vad innebär egentligen Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Har du förlorat en anhörig i covid-19? Det här blogginlägget kan förhoppningsvis ge dig råd och stöd i hur du hanterar sorgen.

Det kan kännas svårt att hantera den nya vardagen som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd till sina nära och kära. Här samlar vi våra bästa tips och råd.

Har du blivit smittad av coronaviruset? Vi guidar dig till hur du bäst lindrar dina symtom, när du behöver söka vård och om återhämtningen efter covid-19.

Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Sommaren är slut och nu återgår många till arbetet. Men med spridningen av covid-19 blir det inte riktigt som vanligt på jobbet. Vi går igenom vad som gäller!

Med en pågående smittspridning av covid-19 kommer höstterminen på universiteten att se annorlunda ut för många. Vi berättar mer om vad som gäller!

Det är många just nu som undrar över munskydd. Vi besvarar de vanligaste frågorna!

Det är viktigt att fortsätta söka vård om man behöver det, även i coronatiden. Ändå är det många som nu undviker exempelvis tandvård.

Nu utökas sakta men säkert testningen för covid-19. Tillsammans med Åderbråcksspecialisterna Narva Kirurg Center reder vi ut vad som gäller.

Innehåll från Åderbråcksspecialisterna Narva Kirurg Center.

Är du en av många som numera jobbar hemifrån? Då är det viktigt med en ergonomisk arbetsplats! Vi ger dig fem handfasta tips på hur du ska göra.

Just nu är det många som vill veta om de kan fortsätta gå till deras vanliga vårdgivare. Vi reder ut frågetecknen!

Många är oroade över den coronapandemi som sprider sig just nu. Vi har pratat med några terapeuter för att ge dig handfasta råd för att hantera oron.

Vi har den kompletta listan för dig som vill veta var du kan hitta mer information om coronaviruset och hur du söker vård om du misstänker att du är smittad.

Ett virus allmänt känt som covid-19 sprider sig just nu över världen. Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta.

Publicerad: 1 juni 2020 kl 16:45
Uppdaterad: 13 januari 2021 kl 14:16

Författare:

Snabba fakta

Symtom vid coronaviruset

I många fall påminner coronaviruset om influensa eller förkylning. Oftast får man ett eller flera av dessa symtom:

• feber
  • hosta
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • värk i muskler och leder
  • feber
  • torrhosta
  • andningsbesvär.

Källa: 1177.se

Stanna hemma vid symtom

Om du känner av några symtom som kan tyda på att du fått coronaviruset ska du stanna hemma, även om de är lindriga. Har du bokat tid hos en vårdgivare ska du ringa för att boka om din tid. På så sätt kan vi tillsammans minska smittspridningen.

Viktiga telefonnummer

113 13

Detta är det nationella informationsnumret för stora olyckor och kriser. Behöver du svar på allmänna frågor kring coronaviruset kan du ringa hit, om du inte hittar informationen du söker på webben.

1177

Behöver du få sjukvårdsrådgivning ska du ringa till 1177. De kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och hänvisa dig rätt om du behöver söka vård.

Viktiga länkar