Vår guide till coronaviruset

Coronaviruset covid-19 har varit aktivt sedan slutet av 2019. Efter att snabbt ha spridit sig till många länder i världen bedömde Världshälsoorganisationen (WHO) den 11 mars 2020 att covid-19 klassas som en pandemi. På den här sidan har vi samlat viktig information om covid-19, för att underlätta för dig som vill veta mer om sjukdomen och hur du kan hantera den.

Våra inlägg

Vad innebär egentligen Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Har du förlorat en anhörig i covid-19? Det här blogginlägget kan förhoppningsvis ge dig råd och stöd i hur du hanterar sorgen.

Det kan kännas svårt att hantera den nya vardagen som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd till sina nära och kära. Här samlar vi våra bästa tips och råd.

Har du blivit smittad av coronaviruset? Vi guidar dig till hur du bäst lindrar dina symtom, när du behöver söka vård och om återhämtningen efter covid-19.

Världen håller andan i väntan på ett vaccin mot det nya coronaviruset. Hur långt har forskarna kommit och när kan vi förvänta oss ett vaccin mot covid-19?

Sommaren är slut och nu återgår många till arbetet. Men med spridningen av covid-19 blir det inte riktigt som vanligt på jobbet. Vi går igenom vad som gäller!

Publicerad: 1 juni 2020 kl 04:45
Uppdaterad: 7 augusti 2020 kl 01:44

Författare: Desirée Hylander

Snabba fakta

Symtom vid coronaviruset

I många fall påminner coronaviruset om influensa eller förkylning. Oftast får man ett eller flera av dessa symtom:

• feber
  • hosta
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • värk i muskler och leder
  • feber
  • torrhosta
  • andningsbesvär.

Källa: 1177.se

Stanna hemma vid symtom

Om du känner av några symtom som kan tyda på att du fått coronaviruset ska du stanna hemma, även om de är lindriga. Har du bokat tid hos en vårdgivare ska du ringa för att boka om din tid. På så sätt kan vi tillsammans minska smittspridningen.

Viktiga telefonnummer

113 13

Detta är det nationella informationsnumret för stora olyckor och kriser. Behöver du svar på allmänna frågor kring coronaviruset kan du ringa hit, om du inte hittar informationen du söker på webben.

1177

Behöver du få sjukvårdsrådgivning ska du ringa till 1177. De kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och hänvisa dig rätt om du behöver söka vård.

Viktiga länkar