Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

BonCura ger palliativ vård med helhetstänk

| Allmän hälsa

BonCura är en vårdgivare som arbetar med svårt sjuka cancerpatienter, med målsättningen att vara det extra stöd som vissa patienter efterfrågar. Vården.se har pratat med Martin Dreilich, specialist inom geriatrik och palliativ medicin på BonCura, om deras arbete och vad palliativ vård innebär.

5 tips om du bränt dig på björnlokan

5 saker att göra om du bränt dig på en björnloka

| Allmän hälsa

En giftig Björnloka är lätta att hitta och även lätta hålla sig ifrån – men skulle du bränna dig på en björnloka så finns det saker som du bör göra – Vården.se har tagit fram 5 bra tips.

sjukt barn

Behöver du vård under din semester? Vården.se finns här för dig!

| Allmän hälsa

Har du fått urinvägsinfektion, ett bett, tandvärk eller kanske en besvärlig förkylning under semestern? Du kan vara lugn – det finns hjälp att få! På Vården.se kan du boka en tid hos någon av våra 18 000 vårdgivare, var du än är i landet.

vårdbussen

Legehuset lanserar nu Vårdbussen – den mobila vårdmottagningen!

| Allmän hälsa

Tillsammans med Vårdkoncept AB har Legehuset lanserat ett helt nytt koncept – Vårdbussen! Bussen är en mobil vårdmottagning och finns för att göra det enklare för dig att uträtta dina vårdbehov. Här kan du läsa mer om vilka vårdtjänster som Vårdbussen erbjuder, och hitta din närmsta hållplats!

apkoppor smittsamhet

Apkoppor – det vet vi om viruset

| Allmän hälsa

Har du hört talas om apkoppor och undrar vad det är? Vi reder ut vad apkoppor är för typ av virus, hur många bekräftade fall som finns i Sverige hittills, samt hur smittsamt man bedömer att apkoppor är. Kunskapen om apkoppor är inte fullständig i dagsläget – informationen uppdateras därför löpande.

Så tränar du när du har astma

| Allmän hälsa

Att träna när man har astma kan kännas väldigt svårt och jobbigt. Men visste du att träning faktiskt är extra viktigt för astmatiker – och kan minska dina astmabesvär? Vården.se har tagit fram tips och råd för att underlätta för dig som har astma och vill komma igång med träningen!

Klimakteriet – här är symtomen du kanske inte visste fanns

| Allmän hälsa

Visste du att klimakteriet kan starta redan vid 40-års åldern, med symtom som nedstämdhet, trötthet och irritation? Om svaret är nej är du inte ensam. Faktum är att till och med primärvården har dålig koll på kvinnors åldrande och klimakteriet. Birgitta Klang och Sara Löfgren från Hedda Hela Livet berättar mer vår podcast Vårddjungeln.

kvinna kollar födelsemärken

Kolla upp dina födelsemärken – Dr Mikael förklarar vad du ska se upp med

| Allmän hälsa

De flesta av oss har någon sorts födelsemärken på kroppen. Oftast är de helt ofarliga, men det kan vara bra att hålla koll på om de förändras. Dr Mikael förklarar vilka födelsemärken som kan vara farliga, och berättar vilka hudtyper som är extra känsliga för solens UV-strålning.

Internationella sjuksköterskedagen – idag hyllar vi alla sjuksköterskor!

| Allmän hälsa

Idag, den 12 maj, är det Internationella sjuksköterskedagen – en dag som är till för att lyfta och hylla sjuksköterskor och det viktiga arbete de gör i samhället. Vården.se har pratat med Oili Dahl som är specialistsjuksköterska inom intensivvård och ordförande i Svensk sjuksköterskeförening.

Kriget i Ukraina

Vårdinformation på Ukrainska

| Allmän hälsa

Med anledningarna av kriget i Ukraina så har vi samlat informationen kring vilken rätt man har i vården om man är i Sverige utan tillstånd. Texten står på både ukrainska och svenska och riktar sig till både vårdgivare och patienterna. Läs mer här.