Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

4 saker du inte visste om Alzheimers sjukdom

| Allmän hälsa

Den 21 september 2022 är det den internationella Alzheimerdagen! Varje år insjuknar omkring 25 000 svenskar i någon form av demenssjukdom, som till exempel Alzheimers sjukdom. Trots det höga antalet drabbade är kunskapen om sjukdomen fortfarande låg. Vården.se vill därför uppmärksamma denna dag genom att dela med oss av 4 saker som du kanske inte visste om Alzheimers!

Lägenheter i en stad

Därför ska du hålla koll på luftkvaliteten hemma!

| Allmän hälsa

Hösten är här vilket betyder att vi stänger dörrar och fönster för att kura ihop oss hemma med tända ljus. Men vad innebär det egentligen för oss att vistas mer inne än utomhus? Vilken påverkan har inomhusluften på oss och hur kan man förbättra luften hemma för att slippa negativa konsekvenser som huvudvärk och trötthet?

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om apkoppor

Apkoppor – Dr Mikael berättar mer

| Allmän hälsa

Nu under sommaren har media rapporterat flitigt om apkoppor och fallen runt om i världen har ökat kraftigt under den senaste tiden. Men vad är apkoppor (monkeypox) egentligen? Vilka symptom är viktiga att känna till och vad ska man göra om man blivit smittad? Dessa frågor besvaras av vår husläkare Dr Mikael.

Valet 2022: Så viktig är vården när vi röstar!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

2 dagar kvar – på söndag är det dags för valet 2022 i Sverige! Inför den stora valdagen har Vården.se undersökt vad patienter och vårdgivare tycker är viktigt när det kommer till vårdpolitiken. Här är resultatet!

Riksdagspartiernas talespersoner om utomregionsvård

Partierna tycker till inför valet 2022: Det här är deras inställning till utomregionsvård!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg får du svar vad partiernas inställning är till utomregionsvård, det vill säga patientens rätt att söka vård i andra regioner.

Partierna tycker till inför valet 2022: Så här förbättrar vi arbetsmiljön för vårdpersonalen

| Allmän hälsa, Så funkar vården

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg svarar politikerna på hur partierna vill förbättra arbetsmiljön för vårdpersonalen.

Partiernas talespersoner inför valet 2022

Partierna tycker till inför valet 2022: Ska vården förstatligas, och var ska ansvaret ligga?

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg får du svar på vilka partier som tycker att vården ska förstatligas eller inte, och var ansvaret för vården ska ligga.

Riksdagspartiernas sjukvårdspolitiska talespersoner.

Partierna tycker till inför valet 2022: Detta bör göras för att minska väntetider i vården!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg får du svar på vad partierna vill göra för att minska Sveriges vårdköer.

partiernas loggor inför valet 2022

Valet 2022 – det vill partierna förändra inom den svenska sjukvården

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Den 11 september 2022 är det dags för riksdagsval igen i Sverige. Efter några år som kantats av långa vårdköer och bristande tillgänglighet inom vården, är den svenska sjukvården en viktig valfråga för många. Vården.se har därför valt att sammanställa vad riksdagspartierna vill förändra när det kommer till just vårdköer och tillgänglighet.

BonCura ger palliativ vård med helhetstänk

| Allmän hälsa

BonCura är en vårdgivare som arbetar med svårt sjuka cancerpatienter, med målsättningen att vara det extra stöd som vissa patienter efterfrågar. Vården.se har pratat med Martin Dreilich, specialist inom geriatrik och palliativ medicin på BonCura, om deras arbete och vad palliativ vård innebär.