Blogginlägg hälsa

Tips på hur du hanterar sommarens plågor

| hälsa

Sommaren bringar med sig värme, sol, bad och härliga utekvällar! Men det finns även en del irritationsmoment som gör sig påminda när det blir varmare och vi är ute i naturen. Bland annat kan vi bli myggbitna eller behöva plocka bort en fästing eller två. Vi går igenom några av de vanligaste sommarplågorna och hur du hanterar dem, så att du känner dig redo för sommaren!

Så skyddar du dig bäst i solen

| hälsa

Nu kommer värmen återigen till Sverige! Under sommaren har du bäst chans att få i dig D-vitamin på naturlig väg genom att vara ute i solen. Men som de flesta vet är det inte bra om du är i solen för länge eller bränner dig. Vi har besvarat några av de vanligaste frågorna om hur du skyddar dig bäst i solen!

Så kan en hälsokontroll hjälpa dig att må bättre

| hälsa, hälsokontroll

Vill du ta reda på hur du egentligen mår på insidan? Genom att göra olika typer av hälsokontroller kan du få koll på dina värden och få en bra bild av din hälsa. Vid en hälsokontroll testas oftast många olika värden, vilket kan hjälpa till att upptäcka eventuella brister eller sjukdomar. Vi har intervjuat näringsfysiologen Fredrik Paulún för att ta reda på mer!

Promenera för att må bra!

| hälsa, psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

| hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

Ta hand om din torra hud i vinter!

| hälsa, hudvård, skönhet

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Hjärnskakning – symtom och behandling

| hälsa

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

| hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

Tema höst – Dags för D-vitamin?

| hälsa

Nu har hösten gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?

Kosttillskott – behöver vi det?

| hälsa, kosttillskott

Kosttillskott är något som det talas mycket om idag. Vissa hävdar att det är jättebra och att alla borde ta dem, medan andra är mer skeptiska. Tillsammans med Elisabeth Brown som driver Hälsokliniken reder vi ut begreppen och berättar mer om hur kosttillskott kan användas.