Blogginlägg hälsa

Så undviker du att bli sjuk under vabruari

| hälsa, influensa

Gör dig redo för februari – eller vabruari – en månad där vintersjukdomar som magsjuka, feber och influensa når sin höjd. I år kämpar vi dessutom för att minska smittspridningen av covid-19. Vi ger dig våra bästa tips på hur du minskar risken för att bli sjuk under vabruari.

Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

| hälsa

Vitaminer och mineraler ger oss energi och näring och är viktiga för vårt välmående. Nu när vintern och mörkret gör sitt intåg i Sverige är det extra viktigt att få i sig rätt vitaminer för att undvika vitaminbrist. I vårt blogginlägg ger vi dig en liten guide till vitaminerna som håller dig pigg i vinter.

Därför är antibiotikaresistens ett hot mot folkhälsan

| hälsa

Antibiotika är ett samlingsnamn för de läkemedel som används för att behandla infektioner som orsakas av bakterier. Överdriven användning av antibiotika har lett till att fler och fler bakterier utvecklat motståndskraft och blivit resistenta mot en eller flera sorters antibiotika. Detta kan i längden leda till att vissa infektioner och sjukdomar kan bli svåra eller omöjliga att bota.

Tips på hur du hanterar sommarens plågor

| hälsa

Sommaren bringar med sig värme, sol, bad och härliga utekvällar! Men det finns även en del irritationsmoment som gör sig påminda när det blir varmare och vi är ute i naturen. Bland annat kan vi bli myggbitna eller behöva plocka bort en fästing eller två. Vi går igenom några av de vanligaste sommarplågorna och hur du hanterar dem, så att du känner dig redo för sommaren!

Så skyddar du dig bäst i solen

| hälsa

Nu kommer värmen återigen till Sverige! Under sommaren har du bäst chans att få i dig D-vitamin på naturlig väg genom att vara ute i solen. Men som de flesta vet är det inte bra om du är i solen för länge eller bränner dig. Vi har besvarat några av de vanligaste frågorna om hur du skyddar dig bäst i solen!

Så kan en hälsokontroll hjälpa dig att må bättre

| hälsa, hälsokontroll

Vill du ta reda på hur du egentligen mår på insidan? Genom att göra olika typer av hälsokontroller kan du få koll på dina värden och få en bra bild av din hälsa. Vid en hälsokontroll testas oftast många olika värden, vilket kan hjälpa till att upptäcka eventuella brister eller sjukdomar. Vi har intervjuat näringsfysiologen Fredrik Paulún för att ta reda på mer!

Promenera för att må bra!

| hälsa, psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

| hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

Ta hand om din torra hud i vinter!

| hälsa, hudvård, skönhet

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Hjärnskakning – symtom och behandling

| hälsa

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.