Blogginlägg hälsa

Det här behöver du veta om HPV och cellprov

| hälsa, sexuell hälsa

Du har säkert hört talas om HPV tidigare. Men vad vet du egentligen om viruset? Vi reder ut vad HPV innebär och vad du kan göra för att undvika att bli smittad.

Vanliga frågor och svar om sjukdomen endometrios

| hälsa, sexuell hälsa

Får du så pass smärtsam mensvärk att du behöver vara hemma från skolan eller jobbet? Då kan du ha sjukdomen endometrios. Men vad innebär sjukdomen och hur behandlar man den? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Ställ dina frågor om vård och hälsa till vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael”

| hälsa

Vi vet att det inte är helt lätt att förstå hur det svenska vårdsystemet fungerar. Vilken vård har man rätt till? När ska man gå till doktorn och när räcker det med egenvård? I vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael” vill vi guida dig till rätt vård och därför ger vi dig nu möjlighet att ställa alla dina frågor kring hälsa och vård till Dr. Mikael.

Vanliga hjärt- och kärlsjukdomar och hur du kan förebygga dem

| hälsa, hjärta och kärl

Hjärt- och kärlsjukdomar tillhör några av de vanligaste sjukdomarna i Sverige – men det finns mycket du själv kan göra för att ta hand om din hjärthälsa. I det här blogginlägget listar vi några av de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna och ger dig konkreta tips på hur du kan förebygga sjukdomar i hjärta och kärl.

Bli av med din smärta med hjälp av laserbehandling

| hälsa

Lider du av smärta i kroppen? Då är du inte ensam. Det finns många vanliga sjukdomar och besvär som orsakar smärta i kroppens muskler och leder. Ett sätt att behandla smärtan är genom medicinsk laserbehandling, vilket Medicinskt Lasercentrum i Stockholm är specialiserade på. Här berättar vi mer om fördelarna med medicinsk laserbehandling och några av de vanligaste behandlingarna.

Så undviker du att bli sjuk under vabruari

| hälsa, influensa

Gör dig redo för februari – eller vabruari – en månad där vintersjukdomar som magsjuka, feber och influensa når sin höjd. I år kämpar vi dessutom för att minska smittspridningen av covid-19. Vi ger dig våra bästa tips på hur du minskar risken för att bli sjuk under vabruari.

Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

| hälsa

Vitaminer och mineraler ger oss energi och näring och är viktiga för vårt välmående. Nu när vintern och mörkret gör sitt intåg i Sverige är det extra viktigt att få i sig rätt vitaminer för att undvika vitaminbrist. I vårt blogginlägg ger vi dig en liten guide till vitaminerna som håller dig pigg i vinter.

Därför är antibiotikaresistens ett hot mot folkhälsan

| hälsa

Antibiotika är ett samlingsnamn för de läkemedel som används för att behandla infektioner som orsakas av bakterier. Överdriven användning av antibiotika har lett till att fler och fler bakterier utvecklat motståndskraft och blivit resistenta mot en eller flera sorters antibiotika. Detta kan i längden leda till att vissa infektioner och sjukdomar kan bli svåra eller omöjliga att bota.

Tips på hur du hanterar sommarens plågor

| hälsa

Sommaren bringar med sig värme, sol, bad och härliga utekvällar! Men det finns även en del irritationsmoment som gör sig påminda när det blir varmare och vi är ute i naturen. Bland annat kan vi bli myggbitna eller behöva plocka bort en fästing eller två. Vi går igenom några av de vanligaste sommarplågorna och hur du hanterar dem, så att du känner dig redo för sommaren!

Så skyddar du dig bäst i solen

| hälsa

Nu kommer värmen återigen till Sverige! Under sommaren har du bäst chans att få i dig D-vitamin på naturlig väg genom att vara ute i solen. Men som de flesta vet är det inte bra om du är i solen för länge eller bränner dig. Vi har besvarat några av de vanligaste frågorna om hur du skyddar dig bäst i solen!