Blogginlägg tandvård

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

08:24 - 22 feb, 2019 0 tandvård

Innehåll från Glada Tänder.

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren. Tillsammans med Christin Fischer och resten av teamet på Glada Tänder Stockholm AB går vi igenom vad man ska tänka på när man har tandläkarskräck, något som de även pratar om i sin podd: Tandläkarpodden. Där försöker de prata om tänder och tandvård på ett mer lättsamt och mindre obehagligt sätt.

Tandläkarskräck, odontofobi eller tandvårdsrädsla, betyder att du får obehagskänslor och ångest inför att gå till tandläkaren. Det kan vara att du oroar dig för att något ska gå fel eller göra ont, eller att du känner dig utsatt i en situation som du inte själv kontrollerar. Tandläkarskräck är en av de vanligaste fobierna.

Vad är ett tandimplantat?

14:51 - 28 mar, 2018 0 tandvård

Innehåll från Oral Care.

Det finns olika sätt att gå tillväga när du har blivit av med en eller flera tänder och behöver ersätta dem. Ett av dem är tandimplantat. Då fästs en ny, konstgjord tand i en titanskruv som borras ner i tandbenet. Det är ett bra, långsiktigt alternativ och de allra flesta kan få tandimplantat.

Tandläkare samtalar med patient

Komplettera tandborstningen med tandstickor!

10:42 - 28 sep, 2017 0 tandvård

Innehållet sponsras av Plackers.

Att borsta tänderna två gånger om dagen är inte alltid tillräckligt för att få en god munhälsa. Det är viktigt att också hålla rent mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Faktum är att tandtråd eller tandstickor utgör så mycket som 50 % av rengöringen.

tandvårdprodukter

Visdomständer - Tänderna längst bak i munnen

15:18 - 09 aug, 2017 0 tandvård

När visdomständerna växer fram brukar det göra ont och du kan få en infektion om du inte borstar ordentligt. Men när kommer visdomständerna egentligen? Och får alla visdomständer?

Tand med två rötter

Vuxna människor har vanligtvis totalt 32 tänder; 16 tänder i överkäken och 16 tänder i underkäken. Tänderna längst bak i varje käke kallas för visdomständer. De brukar bryta fram vid 18-25 års ålder och växer ofta till och från under flera år. När en tand bryter fram uppstår ofta en tillfällig irritation i tandköttet runt om tanden, och det kan värka samt vara lite svullet.

Allt du behöver veta om barntandvård

08:58 - 21 apr, 2017 0 tandvård

Har du koll på det här med barntandvård? Tillsammans med vår kund Dentalkompaniet ger vi dig information du behöver!

Första besöket hos tandläkaren bör ske senast vid tre års ålder för att kontrollera att alla tänder kommer fram som de ska. Då får också föräldrarna viktig information om hur de kan hjälpa barnet på bästa sätt och därigenom förebygga problem i munnen.

Efter det första besöket kallas barnet till regelbundna tandvårdsundersökningar minst vartannat år. En del barn och ungdomar har större behov av tandvård och kallas därför oftare.