Blogginlägg barn

Har ditt barn fått öroninflammation?

| barn

Öroninflammation är vanligt hos barn men även vuxna kan få det. Det kan göra mycket ont i örat, speciellt på natten eftersom trycket i örat ökar när man ligger ner. Öroninflammation går ofta över av sig själv men ibland kan behandling behövas.

Har ditt barn fått vattkoppor?

| barn, vaccination

Vattkoppor är en virusinfektion som är mycket smittsam. Det brukar ta mellan 10-20 dygn innan de första symtomen märks, vilket brukar vara feber, huvudvärk och trötthet. Efter ett par dagar kommer de karakteristiska röda utslagen.

Har ditt barn fått löss?!

| barn

Beskedet om att huvudlöss härjar i skolan eller på förskolan brukar aldrig vara roliga nyheter. Vi berättar allt du behöver veta om huvudlusen och hur du upptäcker att ditt barn fått ovälkommet besök i håret.

Allt om barnhälsovård och BVC!

| barn

Funderar du på vad barnhälsovården i Sverige innebär? Helsa BVC Hornstull i Stockholm bidrar med sin kunskap!

RS-viruset – värre än någonsin i år

| barn

Många är oroliga för RS-viruset och denna säsong är det extra intensivt. Ovanligt många barn har blivit inlagda på sjukhus sedan starten i november. Men vilka är symptomen och hur vet man när man bör söka läkarhjälp? Vi har fått chansen att prata med Birgitta Klang, verksamhetschef på Mama Mia, Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning. Hon berättar vilka de största smittbovarna är och hur man ska göra om sitt barn blir sjukt.

Pappa Martin tipsar

| barn, hälsa

Vabruari är snart över, men barn slutar inte bli sjuka för det. ”Så länge det finns barn, finns det snoriga näsor”. Ett gammalt Martin-ordspråk. Nu kommer hans tips: SjuktBarn-appen.