Blogginlägg stress

Stressa ner och sänk kraven i jul

| psykisk hälsa, stress

Julen kan vara mysig och alldeles underbar. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. I år befinner vi oss dessutom mitt i en pandemi som skapar oro över hur vi kommer att få fira jul. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Hitta balans i en stressig vardag

| psykisk hälsa, stress

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Veckans 5 tips – så stressar du ner inför semestern!

| psykisk hälsa, stress

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Magnus Sjöström, legitimerad psykoterapeut på SjöströmSvebeck AB, delar här med sig av sina fem bästa tips på hur du kan stressa ner inför semestern!

Hög stress kan påverka immunsystemet hos barn

| hälsa, stress

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta har forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet kunnat visa i en ny studie.