Blogginlägg ögon

Vad är skillnaden mellan en synundersökning och ögonundersökning?

| ögon

Många oroar sig för att utveckla ögonsjukdomar eller synfel. Med hjälp av regelbundna synundersökningar och ögonundersökningar kan du tidigt förhindra utvecklingen av vanliga ögonsjukdomar. Men vad skiljer egentligen en synundersökning från en ögonundersökning? Det reder vi ut i det här blogginlägget!

Vad är glaukom?

| ögon

Glaukom, ibland kallad grön starr, är en ögonsjukdom som få har hört talas om, men som ändå är ganska vanlig. Den ger för det mesta inga symtom förrän sjukdomen är långt gången och kan ge permanenta skador på synen. Men vid tidig behandling kan sjukdomsförloppet bromsas.

Först i Sverige med unik linsoperation

| ögon

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige, och bland de första i Skandinavien, med att använda ett avancerat laserrobotsystem vid linsoperationer. Denna typ av linskirurgi erbjuds till personer med grå starr eller de som vill genomgå en synfelskorrigerande linsoperation. Tekniken gör att riskerna minimeras och förbättrar både de kort- och långsiktiga resultaten.