Blogginlägg hjärta och kärl

Vanliga hjärt- och kärlsjukdomar och hur du kan förebygga dem

| hälsa, hjärta och kärl

Hjärt- och kärlsjukdomar tillhör några av de vanligaste sjukdomarna i Sverige – men det finns mycket du själv kan göra för att ta hand om din hjärthälsa. I det här blogginlägget listar vi några av de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna och ger dig konkreta tips på hur du kan förebygga sjukdomar i hjärta och kärl.

Vad är förmaksflimmer?

| hjärta och kärl

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av hjärtrytmrubbning och innebär att hjärtat slår oregelbundet. Risken att drabbas av förmaksflimmer ökar med åldern och det är viktigt att sjukdomen upptäcks i tid, för att kunna sätta in rätt behandling.

Hjärtstartare kan rädda liv

| hjärta och kärl

Hjärtstartare blir allt mer utbredda och du kan ofta hitta dem på allmänna platser som varuhus och tågstationer. Hjärtstartarna kan vara livsviktiga för den som har drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Här får du veta mer om hur de fungerar och var du själv kan skaffa en.

Hur mår ditt hjärta?

| hjärta och kärl

Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och cirka 1,4 miljoner svenskar lever idag med en hjärt-kärlsjukdom.

Med hjärtat i fokus

| hjärta och kärl

Hos Hjärtcentrum i Gamla Stan, Stockholm, är hjärtat i fokus. Här jobbar hjärtspecialister som hjälper unga som gamla med att utreda, behandla och förebygga olika sjukdomstillstånd i kroppens starkaste och viktigaste muskel.

Hur räddar man någon som fått plötsligt hjärtstopp?

| hjärta och kärl

I Sverige drabbas ungefär 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp varje år. Det gör det till den vanligaste dödsorsaken idag då bara cirka fem procent överlever. Tack vare den forskning som pågår lär vi oss mer om vad vi ska göra för att rädda fler liv.