Blogginlägg hjärta och kärl

Vad är förmaksflimmer?

| hjärta och kärl

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av hjärtrytmrubbning och innebär att hjärtat slår oregelbundet. Risken att drabbas av förmaksflimmer ökar med åldern och det är viktigt att sjukdomen upptäcks i tid, för att kunna sätta in rätt behandling.

Hjärtstartare kan rädda liv

| hjärta och kärl

Hjärtstartare blir allt mer utbredda och du kan ofta hitta dem på allmänna platser som varuhus och tågstationer. Hjärtstartarna kan vara livsviktiga för den som har drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Här får du veta mer om hur de fungerar och var du själv kan skaffa en.

Hur mår ditt hjärta?

| hjärta och kärl

Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och cirka 1,4 miljoner svenskar lever idag med en hjärt-kärlsjukdom.

Med hjärtat i fokus

| hjärta och kärl

Hos Hjärtcentrum i Gamla Stan, Stockholm, är hjärtat i fokus. Här jobbar hjärtspecialister som hjälper unga som gamla med att utreda, behandla och förebygga olika sjukdomstillstånd i kroppens starkaste och viktigaste muskel.

Rädda någon med plötsligt hjärtstopp

| hjärta och kärl

I Sverige drabbas ungefär 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp varje år. Det gör det till den vanligaste dödsorsaken idag då bara cirka fem procent överlever. Tack vare den forskning som pågår lär vi oss mer om vad vi ska göra för att rädda fler liv.