Blogginlägg graviditet

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

| fertilitet, graviditet

Att ha barnlängtan men inte bli gravid är både en sorg och kan också upplevas som väldigt stressigt. Har det gått mer än ett år och man inte har lyckats bli gravid kan man få hjälp med en fertilitetsutredning. Här berättar vi mer om vad utredningen innebär och vem som kan genomgå den.

Vad är NIPT och KUB – och hur skiljer de sig åt?

| graviditet

Fosterdiagnostik har kommit långt under de senaste åren och det finns olika tester man kan göra för att se om fostret har vissa avvikelser eller sjukdomar. Två av dem är NIPT (Non-Invasive Prenatal Testing) och KUB (Kombinerat Ultraljud och Blodprov). Testerna liknar varandra, men har en del skillnader. Här får du lära dig mer om hur de går till och vad som skiljer dem åt.

Fertilitetstema: Vad kan vi få för hjälp vid ofrivillig barnlöshet?

| fertilitet, graviditet

I förra veckans blogginlägg ”Svårt att bli gravida?” kunde ni läsa om hur en infertilitetsutredning går till. Thomas Brodin, specialistläkare inom obstetrik och gynekologi på Carl von Linnékliniken, hjälper oss denna vecka att berätta om olika behandlingsmöjligheter som finns vid ofrivillig barnlöshet.

Fertilitetstema: Svårt att bli gravida?

| fertilitet, graviditet

I förra veckans blogginlägg tog vi upp temat ”Bestämt er för att skaffa barn?” och den här veckan fokuserar vi på er som har svårt att bli gravida. Vart ska ni vända er med era problem? Och när ska ni egentligen söka hjälp? Fertilitetsläkaren Thomas Brodin på Carl von Linnékliniken hjälper oss att besvara frågorna!

Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

| graviditet

Har du och din partner tagit det stora beslutet att ni ska skaffa barn? När ni fattat det beslutet finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Vi ger er därför information och tips som kan hjälpa er att öka möjligheterna till graviditet.

Precis fått veta att du är gravid?

| graviditet

Att få ett positivt svar på graviditetstestet kan kännas omtumlande och om du bestämt dig för att behålla barnet kanske du inte vet vad nästa steg är. Tillsammans med Birgitta Skarlöv, Leg. Barnmorska och ägare av Privata Barnmorskor, ger vi dig informationen du behöver så att du har koll på de kommande graviditetsveckorna!