Blogginlägg vaccination

Allt du behöver veta inför vaccinationen mot säsongsinfluensan 2020

| influensa, vaccination

Med hösten kommer inte bara höstmys och vackra färger utan även den årliga säsongsinfluensan. Många känner oro för att ta sig till en vårdcentral eller vaccinationsmottagning för att vaccinera sig mitt i pandemin. Vi har därför sammanställt en lista med information om säsongsinfluensan och vad du ska tänka på innan du vaccinerar dig.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| coronavaccin, coronaviruset covid-19, vaccination

Sverige är nu i full gång med att vaccinera befolkningen mot covid-19. Forskare har arbetat i rekordfart för att få fram vaccinet, vilket är en avancerad process med mycket höga säkerhetskrav. Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

| vaccination

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

| hälsa, influensa, vaccination

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Vad är vaccin?

| hälsa, vaccination

Många vet inte vad vaccin egentligen är och hur de fungerar. Tillsammans med Nathalie Liljeberg, legitimerad sjuksköterska på Stockholm Medical Office, får vi svar på vilka sjukdomar du bör vaccinera dig mot och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Har ditt barn fått vattkoppor?

| barn, vaccination

Vattkoppor är en virusinfektion som är mycket smittsam. Det brukar ta mellan 10-20 dygn innan de första symtomen märks, vilket brukar vara feber, huvudvärk och trötthet. Efter ett par dagar kommer de karakteristiska röda utslagen.

Fästingsäsongen är här!

| vaccination

Nu när fästingsäsongen är här är det viktigt att se över sin vaccination mot TBE, en fästingburen virusinfektion. Med hjälp av Peter Gutniak, VD på Vaccinationsgruppen, får vi veta mer om de fästingburna sjukdomarna TBE och borrelia och hur du kan skydda dig mot dem.

Vaccinering mot årets influensa

| influensa, vaccination

Hösten är här och snart även årets influensa. För att minska risken att få influensan den här säsongen och förhoppningsvis slippa undan sjukstugan, kan du vaccinera dig.