Blogginlägg sexuell hälsa

Intressant fakta om mens som du kanske inte visste

| sexuell hälsa

Mens är något som påverkar hälften av Sveriges befolkning och vissa har den regelbundet i upp emot 40 år. Ändå är det något som många inte vill diskutera öppet. Vi har sammanställt fem spännande fakta om mens som du kanske inte visste innan!

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| sexuell hälsa

De allra flesta kvinnor känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa kvinnor är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla kvinnor drabbas är det få som söker hjälp.

Vaginal tightening med laser – istället för kirurgi

| sexuell hälsa

Vaginal tightening är ett av de vanligaste ingreppen inom intimkirurgi för kvinnor. Ofta görs det med ett kirurgiskt ingrepp, men det kan också göras med hjälp av laser. Behandlingsmetoden är helt smärtfri och har flera fördelar jämfört med den traditionella kirurgin.

Vad gör en urolog?

| sexuell hälsa

Med urologi menas att man diagnosticerar och behandlar sjukdomar i urinvägarna. De organ som omfattas av urologi är njurar, urinledare, urinblåsa och urinrör. Urologi innefattar också de manliga reproduktionsorganen, det vill säga testiklar, bitestiklar, sädesblåsor, sädesledare, prostata och penis. En urolog är specialist på sjukdomar i dessa organ.

På väg in i klimakteriet?

| sexuell hälsa

Är du i medelåldern och börjar din mens komma allt glesare? Då är du förmodligen på väg in i klimakteriet. Det kan kännas skönt att vara förberedd på vad det innebär och eventuella symtom som kan uppstå, samt vilken behandling du kan få om du upplever besvär.

Behöver du testa dig för klamydia?

| sexuell hälsa

Klamydia är den vanligaste sexuellt överförda bakterieinfektionen. Barnmorskan Jenny Kugelberg hjälper oss att berätta hur du skyddar dig, hur och var du kan testa dig samt vilka följder obehandlad klamydia kan få.

Glöm inte cellprovet!

| sexuell hälsa

Kvinnor mellan 23-64 år får regelbundna kallelser till att gå på gynekologisk cellprovtagning. Med hjälp av Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City, reder vi ut vad cellprovtagning egentligen innebär och varför det är så viktigt att gå på det.

Kolla pungen!

| cancer, hälsa, sexuell hälsa

Projektet ”Kolla Pungen” är en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.