Blogginlägg sexuell hälsa

5 vanliga frågor och svar om hiv och aids

| sexuell hälsa

Hiv och aids räknas som en av de dödligaste epidemierna i världen. Sedan 1981 har ungefär 30 miljoner människor avlidit i aidsrelaterade sjukdomar världen över. Men de senaste 30 åren har det skett enorma framsteg inom forskningen, vilket har lett till att de som har tillgång till behandling kan leva ett normalt liv. För att uppmärksamma världsaidsdagen den 1:a december så besvarar vi vanliga frågor om hiv och aids och spräcker hål på vanliga myter om viruset.

Intressant fakta om mens som du kanske inte visste

| sexuell hälsa

Mens är något som påverkar hälften av Sveriges befolkning och vissa har den regelbundet i upp emot 40 år. Ändå är det något som många inte vill diskutera öppet. Vi har sammanställt fem spännande fakta om mens som du kanske inte visste innan!

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| sexuell hälsa

De allra flesta kvinnor känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa kvinnor är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla kvinnor drabbas är det få som söker hjälp.

Vad gör en urolog?

| sexuell hälsa

Med urologi menas att man diagnosticerar och behandlar sjukdomar i urinvägarna. De organ som omfattas av urologi är njurar, urinledare, urinblåsa och urinrör. Urologi innefattar också de manliga reproduktionsorganen, det vill säga testiklar, bitestiklar, sädesblåsor, sädesledare, prostata och penis. En urolog är specialist på sjukdomar i dessa organ.

På väg in i klimakteriet?

| sexuell hälsa

Är du i medelåldern och börjar din mens komma allt glesare? Då är du förmodligen på väg in i klimakteriet. Det kan kännas skönt att vara förberedd på vad det innebär och eventuella symtom som kan uppstå, samt vilken behandling du kan få om du upplever besvär.

Behöver du testa dig för klamydia?

| sexuell hälsa

Klamydia är den vanligaste sexuellt överförda bakterieinfektionen. Barnmorskan Jenny Kugelberg hjälper oss att berätta hur du skyddar dig, hur och var du kan testa dig samt vilka följder obehandlad klamydia kan få.

Glöm inte cellprovet!

| sexuell hälsa

Kvinnor mellan 23-64 år får regelbundna kallelser till att gå på gynekologisk cellprovtagning. Med hjälp av Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City, reder vi ut vad cellprovtagning egentligen innebär och varför det är så viktigt att gå på det.

Kolla pungen!

| cancer, hälsa, sexuell hälsa

Projektet ”Kolla Pungen” är en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.