Blogginlägg huvudvärk

Vad är migrän med aura och hur lindrar man det?

| huvudvärk, migrän

Migrän finns i en mängd olika varianter och är idag en av Sveriges allra vanligaste folksjukdomar. Migrän kännetecknas av en intensiv och kraftig huvudvärk, men kanske har du också hört talas om migrän med aura?
I det här blogginlägget reder vi ut vad det innebär och vad man kan göra för att lindra besväret.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

| huvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Vilken typ av huvudvärk har du?

| huvudvärk

Huvudvärk är ett mycket vanligt besvär som drabbar de allra flesta ibland. Men det finns olika typer av huvudvärk och det kan vara svårt att veta när man bör söka vård. Här får du en genomgång av några vanliga sorters huvudvärk och vilka symtom du bör vara extra uppmärksam på.

Har du problem med migrän?

| huvudvärk, migrän

Migrän är akuta anfall av sprängande huvudvärk som oftast pågår i några timmar upp till tre dygn. Värken blir värre när man anstränger sig fysiskt och rör på huvudet. Migrän är till stor del ärftligt men kan uppkomma spontant och triggas av exempelvis stress, hormonförändringar eller viss mat och dryck.