Blogginlägg Coronaviruset covid-19

Fem tips för bättre ergonomi när du jobbar hemifrån

09:11 - 07 maj, 2020 1 Coronaviruset covid-19 Ergonomi

Antalet människor som jobbar hemifrån har ökat markant sedan coronakrisen kom. Kanske är du en av dem som numera jobbar från köksbordet? Då är det viktigt att ordna en arbetsplats hemma som är ergonomiskt bra för kroppen. Vi ger dig fem handfasta tips på vad du ska tänka på.

enter image description here

På kontoret är det många som har möjlighet att ergonomiskt anpassa sin arbetsplats, till exempel med hjälp av stora skärmar, höj- och sänkbara skrivbord eller stolar med nackstöd. När man arbetar hemifrån är det ofta från matbordet eller soffan. Så vad kan man göra rent praktiskt för att förbättra sin arbetsplats?

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

08:58 - 09 apr, 2020 0 Smitta Coronaviruset covid-19

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

De flesta vårdgivare har öppet och du som har en bokad tid kan gå som vanligt, såvida inte det har kommunicerats specifikt av vårdgivaren att de har stängt eller skjuter fram behandlingar/besök. Detta ska de då meddela dig.

Däremot får du inte gå till någon vårdgivare om du för tillfället känner av några av följande symtom:

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

07:23 - 30 mar, 2020 2 Psykisk hälsa Coronaviruset covid-19

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

enter image description here

Vi befinner oss just nu i en osäker period, där en del tvingas arbeta hemifrån eller stanna hemma från skolan, medan andra rentav sitter i karantän eller har blivit av med jobbet. Den ovisshet som situationen för med sig har också skapat en stor oro hos många människor. Oron gäller ofta den egna eller nära och käras hälsa, och många oroar sig också för sin ekonomi eller sitt arbete. Terapeuterna på Åsö Psykoterapi ger oss följande råd:

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

15:52 - 19 mar, 2020 3 Psykisk hälsa Hälsa Coronaviruset covid-19

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

Så söker du vård i mobilen

07:13 - 11 mar, 2020 1 Vård i mobilen Digital vård Coronaviruset covid-19

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.

En nätläkare är läkare eller annan vårdpersonal som du besöker digitalt via en app i telefonen. Du både pratar med doktorn och delar din kamera så att doktorn eller sköterskan kan titta på dig. Många nätläkare erbjuder också möjligheten att chatta med vårdpersonal.