Blogginlägg Smitta

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

08:58 - 09 apr, 2020 0 Smitta Coronaviruset covid-19

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

De flesta vårdgivare har öppet och du som har en bokad tid kan gå som vanligt, såvida inte det har kommunicerats specifikt av vårdgivaren att de har stängt eller skjuter fram behandlingar/besök. Detta ska de då meddela dig.

Däremot får du inte gå till någon vårdgivare om du för tillfället känner av några av följande symtom:

Coronaviruset - listan för dig som vill veta mer

14:53 - 06 mar, 2020 0 Om Vården.se Smitta Coronaviruset covid-19

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

enter image description here

Det nya coronaviruset, det vill säga covid-19, har varit aktiv sedan slutet på december 2019. Från att ha börjat sin smittspridning i Wuhan, Kina, har det nu kommit till Sverige. Läs gärna vår sammanfattning av coronaviruset. I takt med att smittan sprids ökar trycket på svensk sjukvård. Om du har svårt att komma fram hos 1177 eller din vanliga husläkare/vårdcentral, kan det vara bra att veta vilka övriga aktörer som du kan vända dig till för vård och information.

Coronaviruset - behöver man vara orolig?

14:48 - 31 jan, 2020 97 Virus Smitta Coronaviruset covid-19

UPPDATERAT 2020-06-04. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har över 6 miljoner fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över 40 000 fall rapporterats. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om coronaviruset.

enter image description here

Den nya formen av coronaviruset (som har det officiella namnet covid-19) tillhör en redan existerande virusfamilj, där till exempel vanlig förkylning ingår, men också allvarligare sjukdomar som SARS och MERS. Viruset kan bland annat orsaka andningssvårigheter och sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, även känt som droppsmitta. Det påminner om influensa och kan ge följande symtom: