Blogginlägg Smitta

Coronaviruset - listan för dig som vill veta mer

14:53 - 06 mar, 2020 0 Om Vården.se Smitta

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

enter image description here

Det nya coronaviruset, det vill säga covid-19, har varit aktiv sedan slutet på december 2019. Från att ha börjat sin smittspridning i Wuhan, Kina, har det nu kommit till Sverige. Läs gärna vår sammanfattning av coronaviruset. I takt med att smittan sprids ökar trycket på svensk sjukvård. Om du har svårt att komma fram hos 1177 eller din vanliga husläkare/vårdcentral, kan det vara bra att veta vilka övriga aktörer som du kan vända dig till för vård och information.

Coronaviruset - behöver man vara orolig?

14:48 - 31 jan, 2020 33 Virus Smitta

UPPDATERAT 2020-04-07. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har över 1 316 988 fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över sju tusen fall rapporterats. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om just coronaviruset.

enter image description here

Den nya formen av coronaviruset (som har det officiella namnet covid-19) tillhör en redan existerande virusfamilj där till exempel vanlig förkylning ingår, men också allvarligare sjukdomar som SARS och MERS. Viruset kan bland annat orsaka andningssvårigheter och sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, även känt som droppsmitta. Det påminner om influensa och ger dessa symtom: