Blogginlägg Pressmeddelande

Pressmeddelande: Vårdbarometern december

15:08 - 14 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

"Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Pressmeddelande: Vårdbarometern november

13:06 - 11 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Hittills i år är november den månad där svenskarna sökt mest efter vård. I både västra och södra Sverige toppar husläkare och vårdcentraler listan på sökta klinker, men i Stockholm är gynekologer det mest sökta. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för november är den andra månatliga sammanfattningen som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård och publiceras varje månad.

enter image description here

"Efter en relativt lugn höst där vi verkat vara friska så blev det årets högsta siffra på sökningar efter vårdcentraler och husläkare i november. Detta verkar gälla merparten av Sverige. Den enkla förklaringen är att flera höst- och vintersjukor slog till på samma gång", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Pressmeddelande: Vårdbarometern oktober

16:59 - 09 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

För första gången släpper Vården.se Vårdbarometern, en månatlig sammanfattning som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård. Resultatet visar att husläkare/vårdcentral är den vanligaste sökningen följd av gynekolog och därefter tandläkare.

Vården.se är Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa, och har statistik över vilka vårdområden som intresserar svenskarna.