Blogginlägg Pressmeddelande

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

10:03 - 07 apr, 2020 0 Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN MARS. I mars månad var det betydligt fler svenskar som sökte efter vård på Vården.se jämfört med februari. Man sökte mest efter husläkare/vårdcentral, men även blogginläggen med information om coronaviruset (covid-19) var mycket välbesökta. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Utbrottet av coronaviruset ser ut att ha ändrat hur vi söker efter vård. Vi kan se ett tydligt ökat intresse för vård i allmänhet, där husläkare och vårdcentraler står för den största delen av ökningarna. Det känns naturligt i och med att människor är mer oroliga över sin hälsa och kanske undrar ifall deras symtom kan vara coronaviruset,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Stort intresse för coronaviruset under februari

09:19 - 10 mar, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN FEBRUARI. Det var något färre svenskar som sökte efter vård i februari jämfört med januari, men man kan samtidigt se att februari har präglats av sökningar efter coronaviruset. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Februari kallas ofta för vabruari, men i år har vi inte sett den ökning av sökningar efter husläkare som vi brukar se i februari. I stället så ligger nivåerna av sökningar efter vård på en stabil nivå. Däremot kan vi se att intresset för information om coronaviruset är stort och ökar lavinartat,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

11:41 - 21 feb, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN JANUARI. Under årets första månad i 2020 kom sökandet efter vård igång igen efter en lugn december. Den absolut mest sökta vårdmottagningen var en gynekologmottagning i Stockholms innerstad. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Sökningen efter vård i januari är åter tillbaka på en mer normal nivå, efter att vi sett ett lägre söktryck i december. Detta är helt normalt eftersom alla har kommit tillbaka från julledigheten. Vi väntar fortfarande på att trycket ska öka i samband med typiska vinteråkommor som kräksjuka och influensa", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

09:58 - 29 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN FÖR 2019. Det är fortsatt stort intresse att söka efter vård på nätet. Vårdbarometern för 2019 visar att svenskarna under det gångna året gjorde 2,2 miljoner sökningar efter vård på Vården.se och totalt visades närmare 5 miljoner sidor. Kvinnor sökte i mycket högre utsträckning efter vård på nätet än män, och nästan 40 procent av de som sökte var 55 år och äldre.

enter image description here

"Vi ser hur intresset för att söka efter vård på nätet är fortsatt högt och att det växer bland de som är äldre än 55 år", säger Staffan Gustavsson, VD på Vården.se. "Kvinnor är mer aktiva i att söka efter vårdgivare än vad män är. Jag är övertygad om att trenden kommer att fortsätta och att allt fler kommer att börja jämföra vård för att hitta den vårdgivare som passar just dem bäst."

Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

15:08 - 14 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN DECEMBER. Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

"Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.