Blogg

Nytt på bloggen

Närbild på gammal person och bebis

Bantningshysterin skapar läkemedelsbrist för diabetiker

| Allmän hälsa

Rusningen efter diabetesmedicinen Ozempic av viktminskningsskäl har nu även blivit ett aktuellt fenomen i Sverige och 10 % säger sig inte kunnat få tag i diabetesmedicinen. Vi tog ett snack med Oscar Frendin, läkare och en av grundarna av Apotekskollen, för att prata om den rusning som sker till vissa läkemedel samt varför det är brist på en del läkemedel.

Nu kan du som patient boka uppringningstid på Vården.se!

| Nytt på Vården.se

Det kan ofta vara svårt att få tag i sin vårdgivare på telefon. Nu kan du, tack vare vårt samarbete med kommunikationslösningen TeleQ, boka in en uppringningstid hos din vårdgivare – direkt på Vården.se. Välj den tid som passar dig!

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

| Allmän hälsa

Vi går in i allt mer hektisk period. För många en tid att tända ljus och mysa. Men också en tid som för många innebär stress och fler krav. Julmat som ska lagas, de perfekta presenteras ska köpas och samtidigt ska man prestera på jobbet eller skolan. Vi har samlat det du behöver för din psykiska hälsa under kommande jul och nyår.

man sitter på en säng och hostar

3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

| Allmän hälsa

Nu när hösten gjort sitt intåg följer det även med förkylningar, influensa och andra sjukdomar. Ett vanligt symtom vid förkylning är hosta, som ibland kan hålla i sig i flera veckor. Därför har vi samlat tre olika typer av receptfria läkemedel som kan hjälpa dig!

Manshälsa och Movember – män ska ta sin hälsa på allvar

Gör man en google-sökning på ”kvinnohälsa” får man över 455 000 resultat. Söker man däremot på ”manshälsa” får man färre än 4 000 resultat. Hur kan det vara så? I början av Movember satte vi oss ner med Maria Frånlund från C-Medical för att ta tempen på manshälsan i Sverige och rikta fokus mot några av de vanligaste besvär och sjukdomar som drabbar män.

Vanliga frågor om förlossningsskador – så kan du få hjälp

Kvinnohälsa är ett återkommande tema hos oss, både i podden Vårddjungeln och på bloggen. Det är många som har frågor kring förlossningsskador – som när man ska söka hjälp och vart man kan vända sig. Vi bjöd därför in Kristina Törn, en ledande expert inom ämnet, för att få svar på några av de vanligaste frågorna kring förlossningsskador.

Valfrihet på dina villkor – Hitta rätt när vårdgarantin slår i!

Bor du i Stockholm, Göteborg eller Malmö och har sett våra stortavlor med budskapet ”Valfrihet på dina villkor”? Kanske undrar du vad vi menar, och vad det egentligen är du har rätt till? Här berättar vi mer om vårdgarantin och hur du själv kan vara med och påverka!

Hitta rätt… Osynlig tandställning!

Funderar du på tandställning? Idag finns många diskreta alternativ, så kallade ”osynliga” tandställningar. Tillsammans med tandläkarkedjan Tandea berättar vi mer om hur det fungerar!

Plastikkirurg ritar på mage för bukplastik under en konsultation

4 smarta tips för en lyckad konsultation med en plastikkirurg

| Skönhet

När du ska på konsultation hos en plastikkirurg finns det några saker som är bra att veta så att du får rätt hjälp. Johan Thorfinn, överläkare på Plastikakademin, ger dig några tips i del 2 av serien “Säker plastikkirurgi”.

Kvinna sitter och googlar på plastikkirurgi på datorskärm

Så väljer du plastikkirurg – 4 tips från specialisten

| Skönhet

Det blir allt vanligare att göra plastikkirurgi i Sverige. Därför är det viktigt för patienter att veta risker och förväntningar när de ska besöka en plastikkirurg. Johan Thorfinn, överläkare på Plastikakademin, ger råd i del 1 av “Säker plastikkirurgi”.