Blogginlägg allergi

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

10:52 - 08 mar, 2019 0 allergi

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Blommande björk med små björklöv

Pollenallergi är mycket vanligt i Sverige, hela 30 procent är drabbade, och vanligast är allergi mot lövträd som björk, al och hassel. Det är också vanligt att vara allergisk mot gräs och gråbo, som tidvis finns i väldigt stora mängder.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

09:42 - 24 jan, 2019 0 allergi Mage

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Ett fat med räkor

Matallergi, även kallad födoämnesallergi, betyder att du inte tål sådant som du äter eller dricker. Det som händer är att din kropps immunförsvar reagerar mot ämnen som du egentligen borde tåla, vilket startar en allergisk reaktion. Då frigörs bland annat ämnet histamin i kroppen, vilket gör att slemhinnor och hud rodnar och svullnar.