Blogginlägg Mage

Tema mage: 8 tecken på glutenintolerans

08:30 - 08 feb, 2019 0 Mage

Innehåll från Vasakliniken.

Vi fortsätter vår serie om olika magbesvär med glutenintolerans, eller celiaki. Vid glutenintolerans kan du inte äta sådant som innehåller proteinet gluten. Det finns i vete, råg och korn. Ofta ger glutenintolerans problem med magen, men det finns också andra tecken på intolerans som du bör se upp med.

Bröd och vete

Tema mage: Hur vet jag om jag är laktosintolerant?

08:44 - 31 jan, 2019 0 Mage

Har du problem med magont och gaser och har funderat på om du är laktosintolerant? Det kan vara svårt att själv förstå vad symtomen beror på, och därför är det viktigt att söka vård. Här får du lära dig mer om vad laktosintolerans är för något och hur det kan utredas.

Glasstrutar

Laktosintolerans betyder att du har svårt att bryta ner mjölksockret laktos. Det beror på att du har för lite av enzymet laktas, som finns i tunntarmen. Om mjölksockret inte bryts ner ordentligt hamnar det istället i tjocktarmen, och kan ge symtom som diarré, gaser, ont i magen och svullnad. Laktosintolerans är inte farligt men kan vara mycket besvärande i vardagen.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

09:42 - 24 jan, 2019 0 allergi Mage

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Ett fat med räkor

Matallergi, även kallad födoämnesallergi, betyder att du inte tål sådant som du äter eller dricker. Det som händer är att din kropps immunförsvar reagerar mot ämnen som du egentligen borde tåla, vilket startar en allergisk reaktion. Då frigörs bland annat ämnet histamin i kroppen, vilket gör att slemhinnor och hud rodnar och svullnar.