Blogginlägg Coronaviruset covid-19

Tillhör du en riskgrupp för covid-19? Nu gäller nya riktlinjer

| Coronaviruset covid-19

Den 22 oktober gick Folkhälsomyndigheten ut med att de ändrar riktlinjerna kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp. Men vad innebär egentligen de nya riktlinjerna? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

| Coronaviruset covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Guide för den som är i riskgrupp för covid-19

| Coronaviruset covid-19

Hur håller man humöret och glädjen uppe när man befinner sig mitt i en pandemi? För dig som är i riskgrupp så kan det kännas särskilt tungt och svårt att hantera den nya vardagen, som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd från sina nära och kära. I det här blogginlägget har vi samlat information och råd till dig som befinner dig i riskgrupp.

Tips och råd till dig som fått covid-19

| Coronaviruset covid-19

Har du blivit smittad av coronaviruset? Kanske har du precis blivit sjuk eller så har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| Coronaviruset covid-19, vaccination

Världen håller andan i väntan på ett vaccin mot det nya coronaviruset. Utvecklingen av ett effektivt vaccin är avgörande för att vi ska kunna återgå till en mer stabil vardag. Forskare arbetar i rekordfart för att få fram ett säkert vaccin, men eftersom det ofta tar flera år att utveckla så finns det i dagsläget inget vaccin mot covid-19.

Covid-19 och jobbet – det här gäller inför hösten

| Coronaviruset covid-19

Nu är de flesta tillbaka på jobbet efter sommarsemestern. Men med en fortsatt utbredd smittspridning av covid-19 ser det lite annorlunda ut på de flesta arbetsplatser. Kanske är du tillbaka på kontoret efter att länge ha jobbat hemifrån, eller kanske har du en höst av fortsatt distansarbete framför dig. Oavsett vilket går vi igenom vad som gäller på jobbet och vad du kan tänka på under hösten!

Så hanterar du höstens studier under coronapandemin

| Coronaviruset covid-19

Så här efter sommaren är det många som går tillbaka till studier eller börjar en ny utbildning. Men i år ser förutsättningarna lite annorlunda ut, med en pågående smittspridning av covid-19 på många håll. För vissa kommer det att bli mycket distansstudier, medan andra kommer att kunna studera på plats. Vi ger tips inför hösten och går igenom de rekommendationer som gäller!

Allt du behöver veta om munskydd

| Coronaviruset covid-19, Smitta

Nu under coronapandemin har det uppstått många frågor kring huruvida munskydd är bra eller inte för att minska smittspridningen av covid-19. Sedan i början på juni råder Världshälsoorganisationen (WHO) allmänheten att använda munskydd på platser där det inte går att distansera sig från varandra, till exempel i kollektivtrafiken eller i affärer. I Sverige finns det inga officiella direktiv om att använda munskydd, men det är ändå många som undrar hur de fungerar. Vi besvarar de vanligaste frågorna!

Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder

| Coronaviruset covid-19, pressmeddelande, tandvård, undersökning

Sedan utbrottet av covid-19 har svenskarna sökt vård i mindre utsträckning än innan pandemin. Inom tandvården uppvisar tandläkare betydligt färre patienter än vanligt, trots att de fortsatt har öppet och har vidtagit fler hygienåtgärder. Detta visar en undersökning som gjorts av Vården.se bland ett 20-tal tandläkare i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Hur testar man sig för covid-19?

| Coronaviruset covid-19

En viktig del i arbetet med covid-19 är testning, för att identifiera personer som har eller har haft sjukdomen. Regeringen vill se en kraftig ökning av testning och smittspårning, och sakta men säkert börjar testerna bli mer tillgängliga. Vi reder ut vad som gäller med Åderbråcksspecialisterna Narva Kirurg Center, en av de privata aktörer som var snabba med att erbjuda testning.