Blogginlägg coronaviruset covid-19

8 frågor och svar om vaccinet mot covid-19

| coronavaccin, coronaviruset covid-19

2021-01-19. Vi är många som har frågor och funderingar kring vaccinet mot covid-19. Därför intervjuade vi Per Godenius, som är medicinsk rådgivare och allmänspecialist, för att få svar på vanliga frågor och vad vi vet hittills om vaccinet mot covid-19.

Våra bästa tips och råd inför nyårsfirandet 2020

| coronaviruset covid-19

Nu när nyår snart är på ingång så är det extra viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer så att vi tillsammans stoppar spridningen av covid-19. Men det betyder inte att firandet helt behöver vara inställt – det går att fira på alternativa sätt! Här ger vi råd och tips på hur du kan fira in det nya året tryggt och säkert.

Tillhör du en riskgrupp för covid-19? Nu gäller nya riktlinjer

| coronaviruset covid-19

Den 22 oktober gick Folkhälsomyndigheten ut med att de ändrar riktlinjerna kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp. Men vad innebär egentligen de nya riktlinjerna? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

| coronaviruset covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Guide för den som är i riskgrupp för covid-19

| coronaviruset covid-19

Hur håller man humöret och glädjen uppe när man befinner sig mitt i en pandemi? För dig som är i riskgrupp så kan det kännas särskilt tungt och svårt att hantera den nya vardagen, som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd från sina nära och kära. I det här blogginlägget har vi samlat information och råd till dig som befinner dig i riskgrupp.

Tips och råd till dig som fått covid-19

| coronaviruset covid-19

Har du blivit smittad av coronaviruset? Kanske har du precis blivit sjuk eller så har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| coronavaccin, coronaviruset covid-19, vaccination

Sverige är nu i full gång med att vaccinera befolkningen mot covid-19. Forskare har arbetat i rekordfart för att få fram vaccinet, vilket är en avancerad process med mycket höga säkerhetskrav. Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Covid-19 och jobbet – det här gäller inför hösten

| coronaviruset covid-19

Nu är de flesta tillbaka på jobbet efter sommarsemestern. Men med en fortsatt utbredd smittspridning av covid-19 ser det lite annorlunda ut på de flesta arbetsplatser. Kanske är du tillbaka på kontoret efter att länge ha jobbat hemifrån, eller kanske har du en höst av fortsatt distansarbete framför dig. Oavsett vilket går vi igenom vad som gäller på jobbet och vad du kan tänka på under hösten!

Så hanterar du höstens studier under coronapandemin

| coronaviruset covid-19

Så här efter sommaren är det många som går tillbaka till studier eller börjar en ny utbildning. Men i år ser förutsättningarna lite annorlunda ut, med en pågående smittspridning av covid-19 på många håll. För vissa kommer det att bli mycket distansstudier, medan andra kommer att kunna studera på plats. Vi ger tips inför hösten och går igenom de rekommendationer som gäller!

Allt du behöver veta om munskydd

| coronaviruset covid-19

Nu under coronapandemin har det uppstått många frågor kring huruvida munskydd är bra eller inte för att minska smittspridningen av covid-19. Sedan i början på juni förra året råder Världshälsoorganisationen (WHO) allmänheten att använda munskydd på platser där det inte går att distansera sig från varandra, till exempel i kollektivtrafiken eller i affärer. I Sverige rekommenderar Folkhälsomyndigheten att alla som är födda 2004 eller tidigare använder munskydd i kollektivtrafiken mellan klockan 7-9 och 16-18 på vardagarna. Vi besvarar de vanligaste frågorna om munskydd här.