Blogginlägg Träning

Utomhusträning är perfekt året om!

08:58 - 02 nov, 2017 0 Hälsa Träning

Är du omotiverad till träning nu när mörkret och kylan kommit? På True Workout Liljeholmen erbjuder de utomhusträning året om och Lana Murphy, ägare och gruppträningscoach på True Workout Liljeholmen, berättar varför svenskar ska träna utomhus även på vintern.

löv på vintern

True Workout Liljeholmen i Stockholm har erbjudit utomhusträning i snart sex år. Varje vecka har de gruppträningspass i Vasaparken, Trekanten, Lumaparken och Tessinparken.

– Vi ville erbjuda svenska folket en träningsform som skapar mer än bara träningsvärk och svett, säger Lana Murphy. Vi ville erbjuda en träningsform som skapar upplevelser och är ständigt närvarande och lättillgänglig. Vi som människor mår som allra bäst när vi är utomhus.

För grundarna till företaget var det självklart att erbjuda utomhusträning då de alla har en stor passion för natur, äventyr, upplevelser och utomhusaktiviteter.

– Det finns så många människor som inte tränar för att de inte trivs på gym, säger Lana. Vi vet att välmående inte är beroende av ett gym utan det handlar om att vara aktiv och röra på sig. Om du lär dig att använda din egen kropp och träna utomhus så kan du göra det när och vart det passar dig.

solig vinterhimmel

Vikten av solljus under vinterhalvåret

Eftersom vi lever i ett land som Sverige, som har korta somrar och långa mörka vintrar, är det viktigt att vistas utomhus och ta vara på dagsljuset.

– Att träna utomhus på vintern är det bästa som finns om man förbereder sig väl, säger Lana. Att komma ut och röra på sig, andas frisk luft och träffa positiva träningskompisar, är precis vad vi nordbor behöver under årets mörkaste månader.

förbereder sig inför träningspass

Fördelarna med utomhusträning

• Kan göras när och vart de passar dig.
  • Unik upplevelse varje gång du tränar eftersom väder, terräng och omgivningar förändras hela tiden.
  • Ökar energi samt minskar negativa känslor såsom anspänning, förvirring, ilska och depression.
  • Nivåerna av stresshormoner sjunker.
  • Naturen är bevisat läkande och kan sänka högt blodtryck och öka din stresstålighet.

– Min favoritträning är träning med kroppen som verktyg där man får jobba igenom hela kroppen, blanda rörlighet, styrka och kondition, säger Lana. Gärna tillsammans med en kompis eller en grupp!

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

13:58 - 06 jul, 2017 1 Träning

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.

löpträning-ute-sommar

Vätskans funktioner i kroppen

Ungefär 60-70 % av vår kroppsvikt består av vätska och den behövs i de flesta av kroppens funktioner. Blod transporterar syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader, och överskotts- och slaggprodukter transporteras från celler till njurar och lever. Vätska fungerar också som stötdämpare i ryggrad och hjärna samt som smörjmedel i leder och vävnader. Förutom detta så reglerar vätskan också kroppstemperaturen vilket gör att vi börjar svettas vid överhettning. När vi tränar bildas massor med överskottsvärme samtidigt som musklerna arbetar. Värmen måste vi sedan bli av med och det sker genom att vi svettas.

En vuxen person brukar ungefär behöva dricka 1,5 liter vatten per dag och få i sig 0,5 liter via maten. Men det är väldigt individuellt eftersom det bland annat beror på vad du väger och hur mycket du svettas.

Hur vet jag om jag dricker tillräckligt?

Generellt sett är det bra att tänka på att dricka när du är törstig. Du kan också hålla koll på urinens färg. Om den är genomskinlig dricker du tillräckligt, men om den är starkt färgad behöver du dricka mer.

Huvudvärk och trötthet är också vanliga symptom på vätskebrist. Om du tränar och om det dessutom är varmt ute, så kan du behöva dricka mer än du tror. Många elitidrottare har därför drickscheman för att inte glömma bort att dricka.

löpträning-ute

Uppladdning

Det är bra att dricka innan träning för att undvika uttorkning under träningspasset. Ungefär två timmar innan passet kan du dricka ungefär 5 dl vatten. Då hinner cellerna ta upp vätskan och överbliven vätska hinner kissas ut innan passet. Ska du träna högintensivt i över en timme kan du dricka 2-3 dl vatten 10-20 minuter innan passet. Den mängden leder inte till urinbildning eftersom njurarnas aktivitet stängs ner under fysisk aktivitet.

Påfyllnad under träningen

Det rekommenderas att dricka var 10-20 minut under träning beroende på hur mycket du svettas. Tränar du på gym är det lätt att ha med sig en vattenflaska. Om du däremot springer utomhus kan du ha ett vätskebälte så att du kan fylla på med vätska regelbundet.

Återhämtning efter träningen

Efter träningen fortsätter kroppen att förbruka mer vatten än vanligt. Därför är det viktigt att dricka efter träningen för att inte drabbas av uttorkning. Tränar du på kvällen utan att dricka ordentligt efteråt försämras återhämtningen och det är också dåligt för proteinsyntesen. Efter träning kan det vara bra att dricka sportdryck eftersom det innehåller natrium, vilket hjälper kroppen att behålla vätskan i kroppen.

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström Kommentera

Kom igång med löpträningen i vår!

11:15 - 13 mar, 2017 0 Hälsa Träning

Snart är våren här och kanske känner du att det är dags att dra igång löpträningen det här året. Vi har intervjuat löpcoachen Anna Sjögren som arbetar på Victoryklinikerna Rehab för att få expertråd om hur du kommer igång.

– Löpträning är en fantastisk träningsform som du kan utöva vart du än befinner dig, säger Anna Sjögren. Bra skor är enda kravet!

Anna Sjögren
Anna Sjögren – Leg. Naprapat och Dipl. Löpcoach

Välja rätt löpskor

Första steget när du ska börja löpträna är att införskaffa dig ett par riktigt bra löparskor. Om du väljer löparskor som passar dig och dina behov får du en bättre löpupplevelse och kan också förebygga skador.

– Det bästa är att gå till en löpskobutik där du får springa på ett löpband, säger Anna. Då kan de se hur din fotisättning är och få en sko utifrån dina förutsättningar.

Knyter löparskorna

Hur kommer jag igång med löpträningen?

Ett av de vanligaste nybörjarfelen är att du går ut för hårt. Löpningen känns bra under första rundan och adrenalinet flödar, men oftast blir den första rundan lite för lång. Tyvärr kan det leda till överbelastning i någon led och/eller ont i benhinnorna, något som är ett vanligt problem om du inte är van vid att springa.

När du startar löpträningen är det bra att springa på mjukt underlag och använda metoden gå-jogga-gå-jogga, det vill säga att du växlar mellan att gå i ett par minuter och därefter joggar du lugnt i ett par minuter. På nästa runda ökar du på joggingdelen med några minuter och fortsätter ökningen så tills du känner att kroppen har vant sig vid löpningen. Till slut behöver du inte gå emellan.

– Kroppen måste få vänja sig vid den nya aktiviteten och det viktiga är att låta kroppen ta den tiden den behöver, säger Anna. Musklerna måste få acklimatiserar sig med den nya "miljön".

Man springer på landsväg

Varierande löpträning ger bäst resultat

För att bli en bättre löpare och få ut mest av löpträningen är det viktigt att du varierar löpningen. Det är lätt att vi blir bekväma och springer samma runda med samma hastighet. Variera gärna din fart med olika hastigheter, så kallade fartlekar. Intervallträning med både kortare och längre sträckor ger goda resultat. Även backträning är en mycket effektiv träningsform som framför allt är bra för att öka konditionen.

– För att du ska få bra effekt och resultat av din träning ska den vara varierande, säger Anna. Därför är det viktigt att dina löparrundor inte alltid ser likadana ut utan varierar i både längd och hastighet. Det är både skönt och avslappnande att springa lugnt och länge men glöm inte att både intervall- och backträning är korta och effektiva pass som ger väldigt goda resultat. Variation är den träning som ger dig bäst effekt!

Tänk på din löpstil

Löpning är ingen svår motionsform eftersom att springa är naturligt. Löpning handlar mycket om att springa energisnålt för att orka mer. Om du har rätt hållning, fotisättning och andning kan du förbättra din kilometertid och orka springa längre sträckor.

Men vilken den "rätta" löpstilen är kan variera eftersom alla har olika förutsättningar. Grunden är dock att försöka få kroppen i en linjär lutning framåt och på det sättet få rätt fotisättning. Blicken ska vara långt fram så att du undviker att titta ner i marken. Det gör att du håller huvudet uppe och inte krummar ihop bröstryggen. För att underlätta andningen öppnar du upp bröstkorgen genom att slappna av i axlar och skjuta dem lite bakåt så att du får en rak hållning.

– Det gör att dina lungor kan expandera och då kan du ta större och djupare andetag vilket gör att mer syre kan transporteras till musklerna, säger Anna. Detta leder i sin tur till att du orkar springa mer.

Man springer bort på landsväg

Vid löpningen ska armarna pendla fram och tillbaka med 90 grader i armbågsleden. Armbågarna ska riktas rakt bakåt och du ska slappna av i händerna. Bålmuskulaturen kopplas på genom att du lutar dig lite framåt och på så sätt spänner du bäckenbottens- och magmuskulaturen. Det är viktigt för att du inte ska svanka för då kan du få ont och bli trött i ländryggen, något som är ett vanligt problem.

– Tryck fram höfterna utan att svanka och tänk att höfterna ska ta vinden du möter, säger Anna.

När du tar dina löpsteg ska du lyfta upp knät i steget och placera mellanfoten direkt under höfterna. Skjut sedan ifrån i fotnedsättningen och för foten bakåt så att den som springer bakom dig kan se din skosula.

– Korta löpsteg är att rekommendera för vid långa steg blir det lätt att du sätter ner hälen först, säger Anna. Det kan i sin tur leda till knä- och höftproblem. Boka gärna en löpcoach så att du får in rätt teknik från början!

Lyssna på din kropp

Även fast du satt upp en träningsplan är det viktigt att du tränar utifrån din dagsform. Om du är pigg orkar du mer, kanske kan du springa längre eller snabbare, men känner du dig lite energilös blir det förmodligen ett långsammare pass.

– Löpträning är en bra träningsform men alla har olika förutsättningar och det är viktigt att du lyssnar på din kropp, säger Anna. Gå inte ut för hårt för då kommer lätt skadorna som kan ta lång tid att rehabilitera.

Löpträning i grupp

Kom igång nu!

Att motivera sig själv till att löpträna kan vara svårt om du inte är van vid att springa. Du måste då aktivt göra ett val varje gång du ska ut innan du kommit igång med träningen ordentligt. Skippa ursäkterna och ge dig ut fast det känns tungt!

– Tänk på att löpning ger mer än träning, säger Anna. Den gör att vi är ute i friska luften och frisätter serotonin som gör att vi blir gladare. Många ger sig ut och springer för att må bättre psykiskt, för löpning är bra för både din kropp och själ!

Boka en tid hos Victoryklinikerna Rehab för att få hjälp med din löpträning!

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

En klassiker med ett nytt utvecklat innehåll

16:59 - 27 feb, 2017 0 Skönhet Hälsa Träning

Två av Vården.se:s kunder, Stadionkliniken och Hudläkargruppen Stockholm, har just nu ett spännande samarbete tillsammans med SportHälsa. Total Make Over kallas utmaningen – en klassiker med ett nytt utvecklat innehåll. TMO är ett 16-veckorsprogram med en vetenskaplig grund som anpassas efter varje deltagares förutsättningar och mål.

I år har Stadionklinikens succékurs utvecklats till den mest omfattande och unika förändringskursen i helhetens tecken. Tillsammans med Hudläkargruppen, Stockholms ledande hudklinik, erbjuder de en förändringskurs av hälsa, skönhet, glädje och motivation. Projektet drog igång i slutet av januari och två kvinnor vann varsin plats i kursen där de nu får blogga om sina behandlingar och sin viktnedgång.

stadionkliniken-hudläkargruppen-tävling-vinnare
Bild från Stadionklinikens Instagram.

Kursen individanpassas

Kursen pågår under 16 veckor och individanpassas efter var och en med hjälp av olika tester, bedömningar och undersökningar. Deltagarna får sedan träna individuellt med personliga tränare samt med coacher i grupp för att få den ultimata träningen för just dem. De får även anpassade kostråd och personliga bedömningar på Hudläkargruppen Stockholms mottagning.

Stadionkliniken erbjuder många behandlings- och träningsmetoder

Stadionkliniken erbjuder deltagarna personlig tränare, muskelskanning av naprapat, massage, löpanalys, löpcoachning, yoga, pilates, läkarbesök och inspirationsföreläsningar. Träningen sker på deras klinik på Valhallavägen i Stockholm men varvas även med träning utomhus.

– Vi brinner för människors yttre och inre välbefinnande. Jag har verkligen båda rollerna här i min tjänst, säger Lillemor Hellqvist på Stadionkliniken till SportHälsa.

hudläkargruppen-behandling

Behandlingar utförs av Hudläkargruppen

Hudläkargruppen Stockholm bjuder på kemisk peeling och fillerbehandling med produkter från Restylane. Läkarna gör en hudcancerscreening för att upptäcka farliga prickar som kan vara malignt melanom och en miraDry-behandling, en engångsbehandling mot armsvett.

– Du är inte en sämre människa för att du bryr dig om hur du ser ut. Den inre skönheten kan ibland få en hjälp på traven, säger Katharina Lidvall, Leg. Sjuksköterska på Hudläkargruppen till SportHälsa. Det sägs att 60 är det nya 40, men då ska även det yttre kunna få hänga med.

Om Stadionkliniken

stadionkliniken

Stadionkliniken har specialistkompetens inom många områden. De erbjuder allt från läkare, mentala coacher, kostrådgivare och personliga tränare till naprapater, fysioterapeuter och massörer. De hjälper såväl OS-deltagare som motions- och hälsokunder att nå sina personliga mål.

Om Hudläkargruppen

hudläkargruppen

Hudläkargruppen är Stockholms största privata hudmottagning som tar emot både försäkrings- och privatpatienter. Hos Hudläkargruppen finns specialiserade hudläkare, sköterskor och hudvårdsterapeuter med lång erfarenhet av både medicinsk och estetisk hudvård.

Text: Lisa Sjögren