Blogginlägg Träning

Hur påverkar alkohol träningen?

15:39 - 17 jun, 2019 0 Hälsa Träning

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Människor skålar med olika drinkar

Alkohol, även i ganska små mängder påverkar kroppen på många olika sätt, vilket kan ge utslag när vi sedan tränar. När vi dricker försämras vår motorik, muskelkraft och reaktionsförmåga. Vi sover också sämre när vi har druckit alkohol, vilket minskar vår återhämtningsförmåga, och risken för vätskebrist ökar med vårt alkoholintag. Ju mer alkohol man dricker desto mer påtagliga blir de negativa effekterna och allra bäst är naturligtvis att avstå från alkoholen helt.

Kom igång med träningen!

17:45 - 06 jan, 2019 0 Träning

Många har som nyårslöfte att de ska börja träna – aldrig är det så mycket folk på gymmet som i januari. Men sedan tunnas antalet människor ut. Här får du tips på hur du kommer igång med träningen och håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Yogamatta rullas ut

Det absolut viktigaste när det gäller träning är att hitta din egen motivation. Strunta i trender och sluta titta på hur andra ser ut. När man läser om träning stöter man oftast på personer som redan nått sina mål, eller åtminstone är på god väg. Du måste utgå från dig själv och dina förutsättningar!

Utomhusträning är perfekt året om!

08:58 - 02 nov, 2017 0 Hälsa Träning

Är du omotiverad till träning nu när mörkret och kylan kommit? På True Workout Liljeholmen erbjuder de utomhusträning året om och Lana Murphy, ägare och gruppträningscoach på True Workout Liljeholmen, berättar varför svenskar ska träna utomhus även på vintern.

löv på vintern

True Workout Liljeholmen i Stockholm har erbjudit utomhusträning i snart sex år. Varje vecka har de gruppträningspass i Vasaparken, Trekanten, Lumaparken och Tessinparken.

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

13:58 - 06 jul, 2017 1 Träning

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.

löpträning-ute-sommar

Ungefär 60-70 % av vår kroppsvikt består av vätska och den behövs i de flesta av kroppens funktioner. Blod transporterar syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader, och överskotts- och slaggprodukter transporteras från celler till njurar och lever. Vätska fungerar också som stötdämpare i ryggrad och hjärna samt som smörjmedel i leder och vävnader. Förutom detta så reglerar vätskan också kroppstemperaturen vilket gör att vi börjar svettas vid överhettning. När vi tränar bildas massor med överskottsvärme samtidigt som musklerna arbetar. Värmen måste vi sedan bli av med och det sker genom att vi svettas.

Kom igång med löpträningen i vår!

11:15 - 13 mar, 2017 0 Hälsa Träning

Snart är våren här och kanske känner du att det är dags att dra igång löpträningen det här året. Vi har intervjuat löpcoachen Anna Sjögren som arbetar på Victoryklinikerna Rehab för att få expertråd om hur du kommer igång.

– Löpträning är en fantastisk träningsform som du kan utöva vart du än befinner dig, säger Anna Sjögren. Bra skor är enda kravet!

Första steget när du ska börja löpträna är att införskaffa dig ett par riktigt bra löparskor. Om du väljer löparskor som passar dig och dina behov får du en bättre löpupplevelse och kan också förebygga skador.