Blogginlägg Hälsa

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

14:00 - 21 okt, 2019 0 Hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

En mugg med te på ingefära och citron

Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi drabbas av en eller ett par förkylningar per år, det finns nämligen cirka 400 olika sorters förkylningsvirus som vi kan bli smittade av. En del av oss är även mer mottagliga för att få infektioner, medan vissa på sin höjd blir lite snuviga. Men varför är det just under höst och vinter som vi svenskar tenderar att drabbas? Till skillnad från vad många tidigare kanske trott, är det inte kylan som påverkar uppkomsten av en förkylning. Det beror snarare på att vi börjar trängas inomhus i gemensamma utrymmen, där luftburna virus sprids snabbt.

Tema höst – Dags för D-vitamin?

14:52 - 14 okt, 2019 0 Hälsa

Oktobermörkret har gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?

Kvinna i solsken

Det är inte konstigt att just D-vitamin kallas solens vitamin. Detta klot ger nämligen upp till 90 procent av vårt D-vitamin-intag, som bildas genom en kemisk reaktion mellan UVB-strålarna och en typ av kolesterol som finns i vår hud. Under en dag av härlig svensk högsommar kan kroppen producera så mycket som 250 mikrogram D-vitamin. Livsmedelsverkets dagliga rekommendationer är tio mikrogram för barn och vuxna, och 20 mikrogram för äldre över 75 år.

Kosttillskott – behöver vi det?

16:57 - 02 sep, 2019 0 Hälsa

Olika hälsotillskott och örter ligger på en tjock bok

Kosttillskott är precis vad det låter som – livsmedel som ger ett tillskott av ett visst ämne. Ofta rör det sig om vitaminer, mineraler, fetter, proteiner eller kolhydrater.

– Syftet med kosttillskott är att de ska komplettera den vanliga maten, berättar Elisabeth Brown på Hälsokliniken. De ska alltså inte ersätta en fullvärdig kost utan vara precis som det låter, ett tillskott när kosten inte räcker till.

Hur påverkar alkohol träningen?

15:39 - 17 jun, 2019 0 Hälsa Träning

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Människor skålar med olika drinkar

Alkohol, även i ganska små mängder påverkar kroppen på många olika sätt, vilket kan ge utslag när vi sedan tränar. När vi dricker försämras vår motorik, muskelkraft och reaktionsförmåga. Vi sover också sämre när vi har druckit alkohol, vilket minskar vår återhämtningsförmåga, och risken för vätskebrist ökar med vårt alkoholintag. Ju mer alkohol man dricker desto mer påtagliga blir de negativa effekterna och allra bäst är naturligtvis att avstå från alkoholen helt.

Ge den finaste gåvan – ge blod!

13:26 - 13 jun, 2019 0 Hälsa

Är du blodgivare eller funderar du på att bli det? Fredagen den 14 juni är det Internationella blodgivardagen och ett ypperligt tillfälle att ge blod!

Man ger blod

Internationella blodgivardagen infaller den 14 juni varje år och arrangeras av World Health Organization, WHO. Målet med dagen är att tacka alla frivilliga, obetalda blodgivare och uppmuntra fler människor att bli blodgivare och ambassadörer för blodgivning. Dagen firas också till ära av professor Karl Landsteiner som år 1901 upptäckte AB0-systemet, vår viktigaste blodgruppsindelning, och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt.