Blogginlägg Hälsa

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

15:54 - 23 jan, 2020 0 Hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

enter image description here

En vana är något som sker automatiskt, i de flesta fall något man gör varje dag. Ett exempel är att du borstar tänderna, eller låser dörren när du lämnar ditt hem. Man ifrågasätter inte beteendet, eftersom vår hjärna vill förenkla vardagen så att man slipper fatta så många beslut.

Ta hand om din torra hud i vinter!

10:16 - 16 dec, 2019 0 Skönhet Hälsa

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vi har tidigare skrivit om typiska höst- och vinteråkommor som förkylning, influensa och årstidsbunden depression. Något som också är vanligt denna tid på året är besvär med torr och irriterad hud. Huden, som är kroppens största organ, återfuktas normalt genom vårt naturliga fettlager – skadas fettlagret kan huden bli uttorkad och ge upphov till narighet, sprickor och klåda. Vissa områden på kroppen är känsligare än andra och har därför lättare att bli torra, till exempel händer, fötter, armbågar, knän och ansikte.

Stressa ner och sänk kraven i jul

08:31 - 12 dec, 2019 0 Psykisk hälsa Hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?

Hjärnskakning – symtom och behandling

14:43 - 22 nov, 2019 0 Hälsa

Innehåll från Friskvårdspoolen.

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.

Hjärnskakning uppstår när hjärnan hamnar i rörelse, ofta genom direkt våld mot huvudet, men ibland också genom indirekt våld. Det kan till exempel handla om att man slår i huvudet i något, eller att man får ett slag mot kroppen eller nacken, så huvudet hamnar i rörelse.

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

14:00 - 21 okt, 2019 0 Hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

En mugg med te på ingefära och citron

Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi drabbas av en eller ett par förkylningar per år, det finns nämligen cirka 400 olika sorters förkylningsvirus som vi kan bli smittade av. En del av oss är även mer mottagliga för att få infektioner, medan vissa på sin höjd blir lite snuviga. Men varför är det just under höst och vinter som vi svenskar tenderar att drabbas? Till skillnad från vad många tidigare kanske trott, är det inte kylan som påverkar uppkomsten av en förkylning. Det beror snarare på att vi börjar trängas inomhus i gemensamma utrymmen, där luftburna virus sprids snabbt.