Blogginlägg Hälsa

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

15:52 - 19 mar, 2020 0 Psykisk hälsa Hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

Framtidens vård: digitala verktyg skapar aktiva patienter

10:01 - 03 mar, 2020 0 Fritt vårdval Hälsa Digitalisering

Med en växande befolkning och allt fler multi- och kroniskt sjuka står svensk sjukvård inför nya utmaningar. Bristande tillgänglighet och att patienter inte är tillräckligt delaktiga i sin egen hälsa pekas ut som två av de största problemen i sammanhanget, men olika digitala verktyg kan vara en del av lösningen.

enter image description here

Sverige och Europa har idag en åldrande befolkning och snart beräknas var fjärde europé vara över 60 år. I takt med att vi blir allt äldre ökar också antalet multisjuka och kroniskt sjuka personer. Detta ställer höga krav på sjukvården och de olika vårdgivarna. Men om patienter var mer aktiva i sin vård skulle fler resurser kunna frigöras, så att fler personer får rätt hjälp i tid. Förhoppningen är att de nya digitala verktyg som nu finns tillgängliga ska kunna leda till just detta.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

15:54 - 23 jan, 2020 0 Hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

enter image description here

En vana är något som sker automatiskt, i de flesta fall något man gör varje dag. Ett exempel är att du borstar tänderna, eller låser dörren när du lämnar ditt hem. Man ifrågasätter inte beteendet, eftersom vår hjärna vill förenkla vardagen så att man slipper fatta så många beslut.

Ta hand om din torra hud i vinter!

10:16 - 16 dec, 2019 0 Skönhet Hälsa

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vi har tidigare skrivit om typiska höst- och vinteråkommor som förkylning, influensa och årstidsbunden depression. Något som också är vanligt denna tid på året är besvär med torr och irriterad hud. Huden, som är kroppens största organ, återfuktas normalt genom vårt naturliga fettlager – skadas fettlagret kan huden bli uttorkad och ge upphov till narighet, sprickor och klåda. Vissa områden på kroppen är känsligare än andra och har därför lättare att bli torra, till exempel händer, fötter, armbågar, knän och ansikte.

Stressa ner och sänk kraven i jul

08:31 - 12 dec, 2019 0 Psykisk hälsa Hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?