Blogginlägg Hälsa

Hur påverkar alkohol träningen?

15:39 - 17 jun, 2019 0 Hälsa Träning

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Människor skålar med olika drinkar

Alkohol, även i ganska små mängder påverkar kroppen på många olika sätt, vilket kan ge utslag när vi sedan tränar. När vi dricker försämras vår motorik, muskelkraft och reaktionsförmåga. Vi sover också sämre när vi har druckit alkohol, vilket minskar vår återhämtningsförmåga, och risken för vätskebrist ökar med vårt alkoholintag. Ju mer alkohol man dricker desto mer påtagliga blir de negativa effekterna och allra bäst är naturligtvis att avstå från alkoholen helt.

Ge den finaste gåvan – ge blod!

13:26 - 13 jun, 2019 0 Hälsa

Är du blodgivare eller funderar du på att bli det? Fredagen den 14 juni är det Internationella blodgivardagen och ett ypperligt tillfälle att ge blod!

Man ger blod

Internationella blodgivardagen infaller den 14 juni varje år och arrangeras av World Health Organization, WHO. Målet med dagen är att tacka alla frivilliga, obetalda blodgivare och uppmuntra fler människor att bli blodgivare och ambassadörer för blodgivning. Dagen firas också till ära av professor Karl Landsteiner som år 1901 upptäckte AB0-systemet, vår viktigaste blodgruppsindelning, och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

10:11 - 26 apr, 2019 0 Hälsa

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Man på en bänk håller sig för huvudet

Det finns många olika sorters huvudvärk och den vanligaste är spänningshuvudvärk. Värken beror ofta på spänningar i musklerna, men den kan också uppstå på grund av stress, sömnbrist eller känslomässiga påfrestningar, utan att musklerna är särskilt spända. Därför kallas det ibland också för huvudvärk av spänningstyp.

Högt blodtryck – vad är det?

09:03 - 11 apr, 2019 0 Hälsa

Innehåll från Nordic Heart Center.

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Hjärtspecialist mäter blodtryck

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

11:37 - 29 mar, 2019 0 Hälsa

Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Du har säker hört det förr, men handhygien är grundläggande för att slippa bli förkyld. Genom att tvätta händerna regelbundet undviker du att smittas av andra, och att sprida smittan om du själv eller någon anhörig är förkyld.

Person tvättar händerna