Blogginlägg Skönhet

Vad är mesoterapi?

10:06 - 15 feb, 2018 0 Skönhet

När vi åldras förändras hudens egenskaper och många upplever att huden blir strävare, torrare och mindre spänstig. Genom den icke-kirurgiska behandlingen mesoterapi kan du få en fräschare och ungdomligare hud igen.

Så fungerar den hudföryngrande behandlingen mesoterapi

Mesoterapi är en behandling som kan utföras med eller utan nålar. Vid behandlingen slussas vitaminer, hudföryngrande ämnen och fukt i form av hyaluronsyra, in i hudens yttersta lager med hjälp av mikroinjektioner eller elektriska impulser. Med hjälp av microneedling görs små ytliga hål i huden och via dessa kan aktiva ämnen tillsättas. Syftet är att vitalisera huden, ge den ökad lyster samt behandla fina rynkor och linjer.

– Hos oss använder vi CryoStamp som är en nålfri form av mesoterapi, säger Anne Birgitte Undén, hudläkare på Complete Skin. Vi har även särskilda serum som Epidermal Growth Factor, EGF, och Idebenone som reparerar huden samt behandlar och motverkar pigmenteringar. Vid behov använder vi även M-Pen som ger en fraktionerad och kontrollerad hudföryngring med kort återhämtningstid.

Hudläkare Anne Birgitte Undén
Hudläkare Anne Birgitte Undén

Behandlingsområden

Mesoterapi används i huvudsak på ansikte, hals, dekolletage och handryggar. Metoden kan användas för att behandla och motverka acne, rosacea, celluliter, bristningar, rynkor och fina linjer. Den kan också hjälpa personer med blandad och obalanserad hy, eller de som har en torr och uttorkad hud.

– Behandlingen passar personer i olika åldrar och anpassas efter behov, säger Anne Birgitte. Oftast utförs behandlingen som kurer och behandlingen bör upprepas för att bibehålla resultatet.

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Bli av med lokala fettdepåer med CoolSculpting

14:02 - 29 nov, 2017 0 Skönhet

CoolSculpting är en icke-kirurgisk behandling som används för att avlägsna oönskat fett på kroppen. Vi har intervjuat Alexandra Berly, diplomerad kostrådgivare och certifierad CoolSculptingbehandlare på Hudläkargruppen Stockholm, för mer information om fettfrysningsmetoden.

frost och kyla

Så fungerar CoolSculpting

CoolSculpting innebär att man med hjälp av kontrollerad kyla tar bort fettceller. Under behandlingen, som tar ungefär 35 minuter, läggs en geldyna och en applikator på området som ska behandlas. Applikatorn suger sedan in behandlingsområdet i applikatorskålen och tillför därefter kyla under kontrollerade former. Maskinen har ett inbyggt säkerhetssystem som gör att inga frysskador kan uppstå.

– Kroppens fettceller är extra känsliga för kyla och när man tillför kylan så kristalliseras fettcellerna och dör, säger Alexandra Berly. Sedan transporterar kroppen gradvis bort de döda hudcellerna via lymfsystemet vilket gör att fettdepån minskar och ger en naturligt skulpterad kropp.

Resultatet efter en behandling brukar ses efter fyra veckor, men optimalt resultat ses efter tre månader. Mellan 20-25 % av fettlagret reduceras per behandling och resultatet är permanent. Behandlingsmetoden är effektiv och skonsam, och påverkar inte hudstrukturen eller muskelvävnad.

Olika munstycken för olika behandlingsområden

CoolSculpting kan användas för behandling av många områden. Det går att behandla mage, kärlekshandtag, armar, armhålor, insida och utsida lår, knän, bh-valkar, manligt bröst och haka. CoolSculpting har olika munstycken som är utformade för att kunna passa alla områden.

– Inför en behandling gör vi alltid en konsultation då jag undersöker området och går igenom patientens allmänna hälsa, säger Alexandra. Sedan gör vi upp en skräddarsydd behandlingsplan för att kunna ge bästa möjliga resultat. Varje patient är unik och ibland kan flera behandlingstillfällen behövas för att ge den önskade estetiska effekten.

konsultation hos hudläkargruppen

Varför ska man välja CoolSculpting?

CoolSculpting är en unik behandlingsmetod som är patenterad tack vare sin speciella säkerhetsmekanism som förhindrar frysskador. Det är också den enda produkten av sitt slag som är godkänd av Food and Drug Administration (FDA).

Med över 70 vetenskapliga studier och över fem miljoner behandlingar så kan CoolSculpting ses som en mycket effektiv och säker produkt. Det är ett varumärke som endast finns på kliniker och behandling sker alltid med en läkare närvarande.

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

En klassiker med ett nytt utvecklat innehåll

16:59 - 27 feb, 2017 0 Skönhet Hälsa Träning

Två av Vården.se:s kunder, Stadionkliniken och Hudläkargruppen Stockholm, har just nu ett spännande samarbete tillsammans med SportHälsa. Total Make Over kallas utmaningen – en klassiker med ett nytt utvecklat innehåll. TMO är ett 16-veckorsprogram med en vetenskaplig grund som anpassas efter varje deltagares förutsättningar och mål.

I år har Stadionklinikens succékurs utvecklats till den mest omfattande och unika förändringskursen i helhetens tecken. Tillsammans med Hudläkargruppen, Stockholms ledande hudklinik, erbjuder de en förändringskurs av hälsa, skönhet, glädje och motivation. Projektet drog igång i slutet av januari och två kvinnor vann varsin plats i kursen där de nu får blogga om sina behandlingar och sin viktnedgång.

stadionkliniken-hudläkargruppen-tävling-vinnare
Bild från Stadionklinikens Instagram.

Kursen individanpassas

Kursen pågår under 16 veckor och individanpassas efter var och en med hjälp av olika tester, bedömningar och undersökningar. Deltagarna får sedan träna individuellt med personliga tränare samt med coacher i grupp för att få den ultimata träningen för just dem. De får även anpassade kostråd och personliga bedömningar på Hudläkargruppen Stockholms mottagning.

Stadionkliniken erbjuder många behandlings- och träningsmetoder

Stadionkliniken erbjuder deltagarna personlig tränare, muskelskanning av naprapat, massage, löpanalys, löpcoachning, yoga, pilates, läkarbesök och inspirationsföreläsningar. Träningen sker på deras klinik på Valhallavägen i Stockholm men varvas även med träning utomhus.

– Vi brinner för människors yttre och inre välbefinnande. Jag har verkligen båda rollerna här i min tjänst, säger Lillemor Hellqvist på Stadionkliniken till SportHälsa.

hudläkargruppen-behandling

Behandlingar utförs av Hudläkargruppen

Hudläkargruppen Stockholm bjuder på kemisk peeling och fillerbehandling med produkter från Restylane. Läkarna gör en hudcancerscreening för att upptäcka farliga prickar som kan vara malignt melanom och en miraDry-behandling, en engångsbehandling mot armsvett.

– Du är inte en sämre människa för att du bryr dig om hur du ser ut. Den inre skönheten kan ibland få en hjälp på traven, säger Katharina Lidvall, Leg. Sjuksköterska på Hudläkargruppen till SportHälsa. Det sägs att 60 är det nya 40, men då ska även det yttre kunna få hänga med.

Om Stadionkliniken

stadionkliniken

Stadionkliniken har specialistkompetens inom många områden. De erbjuder allt från läkare, mentala coacher, kostrådgivare och personliga tränare till naprapater, fysioterapeuter och massörer. De hjälper såväl OS-deltagare som motions- och hälsokunder att nå sina personliga mål.

Om Hudläkargruppen

hudläkargruppen

Hudläkargruppen är Stockholms största privata hudmottagning som tar emot både försäkrings- och privatpatienter. Hos Hudläkargruppen finns specialiserade hudläkare, sköterskor och hudvårdsterapeuter med lång erfarenhet av både medicinsk och estetisk hudvård.

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström Kommentera

Skillnaden mellan botox och fillers

10:15 - 26 dec, 2016 0 Blogg Skönhet

Intresset är stort för injektionsbehandlingar. Men vad skiljer de olika klinikerna och preparaten åt? Vi har träffat injektionsexperten Stina Auer på en exklusiv intervju. Hon är injektionstekniker och har över tio års erfarenhet inom området.

Medicinsk-behandlare-Stina-Auer
Injektionsteknikern Stina Auer
Foto: Elin Sylvan

Stina Auer är medicinsk behandlare och har under åren jobbat på tre olika stora kliniker i Stockholm. Stina har under tio års tid kontinuerligt vidareutbildat sig för att vara en tillförlitlig person i branschen.

– Jag fick intresse för läkarområdet och valde därför att läsa till sjuksköterska, säger certifierade injektionsteknikern Stina Auer. När jag var klar med min utbildning blev jag headhuntad och rekryterades till Stureplanskliniken i Stockholm.

Skillnaden mellan de olika injektionspreparaten

Stina utför fillers- och botoxbehandlingar på patienter, men preparaten skiljer sig åt eftersom de används på olika områden. Botox innehåller en aktiv substans botulinumtoxin typ A och är ett muskelavslappnande medel. Botox är ett litet protein som injiceras ner i den muskelgrupp som man vill paralysera under ett antal månader. Med botox kan behandlaren få en muskel att slappna av så att patienten ser mer avslappnad och fräschare ut.

Fingertoppskänsla och kunskap är A och O när man jobbar med injektioner. Det är därför viktigt att den som injicerar vet var och hur hen ska sticka, då man behandlar nervområden.

Botox läggs oftast mellan ögonbrynen, i pannan, i horisontella linjer och för att minimera kråksparkarna kring ögonen. Att få bort sura mungipor, apelsinhy på hakan eller på halsen, är också områden där botox används. Men patienter kan även bli av med tandgnissling eller få bukt med utspända käkmuskler med hjälp av botox.

Om patienten vill bli fri från sina linjer med botox rekommenderar Stina att preparatet injiceras var tredje månad. När man blockerar en nervcykel får patienten avvakta med ny behandling i tolv veckor tills en ny nervcykel är igång. Därefter kan behandlingen göras var fjärde till var femte månad.

Kvinna-rynkor-öga

Produkter som ger volym heter fillers. Fillers används vanligtvis för att fylla kinderna, läpparna eller linjerna från näsan till munnen med fillers.

– Med fillers kan du modulera ansiktet, säger Stina. Du kan skapa något som du inte har, vilket du inte kan göra med botox.

Produkterna består i de flesta fall av stabiliserad hyaluronsyra som finns naturligt i människans kropp. Hyaloronsyra fungerar på så sätt att när det injicerats så binds den gamla hyaloronsyran samman och bildar ett mer bestående resultat. Fillers hållbarhet beror helt på var det injiceras och vilka individuella förutsättningar patienten har. För att bibehålla resultatet krävs det att behandlingen upprepas. Efter första gången som fillers har injicerats görs en ny behandling ganska tätt inpå för att resultatet ska hålla längre.

Fillers rekommenderas inte till minderåriga, gravida, de som ammar, på extremt utseendefixerade personer och för de som lider av vissa sjukdomar.

Kollagen minskar med åren

Många använder injektioner för att se hälsosammare ut då huden har förlorat elasticitet och produktionen av kollagen har minskat.

– Jag gör inga konstiga behandlingar och vill alltid att resultatet ska se naturligt ut, säger Stina.

Stina brukar avråda alltför unga personer från att göra behandlingar för tidigt då många vill göra det av fel anledning. Kollagen är ett protein som håller ihop och stärker huden. Efter att man har fyllt 25 år minskar kollagen i huden med en procent per år. Därför behöver personer inte injicera varken botox eller fillers innan de fyllt 25 år.

Kvinna-skönhet-botox

Skillnaden mellan Juvederm och Restylane

Två av de mest välkända fillersmärkena i Sverige är Juvederm och Restylane. Stina berättar att det som sammankopplar dem båda är att de innehåller väldigt ren hyaloronsyra och är välbeprövade. Det som skiljer dem åt är att de är bundna på olika sätt i deras DNA, vilket gör att de verkar på olika sätt.

– När man har jobbat lika länge som jag har gjort, så vet jag vilken produkt som passar bäst på patientens behandlingsområde, säger Stina. Då har det ingen betydelse vilket av dessa två märken som används, jag tar den produkt som jag tror blir bäst på patienten.

Om man gör injektioner på en klinik som använder orena material och billiga produkter kan det i värsta fall leda till kroniska skador såsom blindhet, nervskador, förlamning eller invärtes skador.

Komplikationerna med botox

De vanligaste biverkningarna av botox är svullnad eller blåmärken. Allergi mot proteinet är extremt ovanligt men kan förekomma och då krävs det att det finns en adrenalinspruta i närheten av patienten.

Botox rekommenderas inte att göra på de som lider av muskelsjukdomar, använder antibiotika, eller äter andra typer av läkemedel som kan påverka nervsignalerna i musklerna. Det bör heller inte användas på de som är under 25 år (undantag görs), gravida, de som ammar eller har en infektion.

Uppföljning av resultat på patienter

Alla nya patienter som kommer till Stina bokas in på återbesök efter tre veckor oavsett vart de bor.

– I långa loppet är återbesök väldigt lönsamt, säger Stina. Hur ska jag som sköterska annars kunna veta om jag är nöjd med resultatet? Du måste vara din största kritiska källa, så jag granskar mina patienter om jag är nöjd med mitt jobb. Mitt varumärke ska representeras på ett positivt sätt.

Improvments by Stina Auer
Soft Lift by Stina Auer - Stina har lyft näsroten, fyllt ihåligheter under ögonen (Tear Through), fyllt ut kinderna lite samt läpparna och tinningarna, och gjort Botox mellan ögonbrynen och runt ögonen (kråksparkarna).

Priset varierar från klinik till klinik

De seriösa klinikerna tar högre priser då de använder säkrare produkter som det finns vetenskaplig forskning bakom. Vissa kliniker tar väldigt låga priser och som kund bör du vara observant på vilken klinik du går till, då många oseriösa kliniker ofta använder orena material.

Billigare produkter blir oftast dyrare i längden om patienten får komplikationer. Det förekommer att patienter söker hjälp på dyrare kliniker efter en komplikation, som i sin tur tar ut en avgift, vilket resulterar i att patienten måste betala för sin egna behandlingsläkning.

– Jag har valt att inte skriva ut mina priser för att patienterna inte ska förvirra sig för mycket, säger Stina. Många vet inte vad en ml innebär och därför är det bättre att jag förklarar det, rekommenderar mängd och ger en prisbild väl på plats.

Patienter ska alltid var noga med vilken klinik de väljer att gå till och du ska inte lockas för mycket av billiga priser. Dyra produkter behöver inte alltid vara bäst men Stina upplyser alla att inte utsätta sitt ansikte för något som kan ge allvarliga komplikationer.

Du kan gå in på Estetiska Injektionsrådet och söka på behandlares namn som du har tänkt gå till. Om behandlarens namn inte finns med på sidan kan du med säkerhet veta att hen inte har ett certifikat inom injektionsbehandlingar.

Gå gärna in på Stina Auer blogg

Text: Michaela Olsson