Blogginlägg Skönhet

Ta hand om din torra hud i vinter!

10:16 - 16 dec, 2019 0 Skönhet Hälsa

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vi har tidigare skrivit om typiska höst- och vinteråkommor som förkylning, influensa och årstidsbunden depression. Något som också är vanligt denna tid på året är besvär med torr och irriterad hud. Huden, som är kroppens största organ, återfuktas normalt genom vårt naturliga fettlager – skadas fettlagret kan huden bli uttorkad och ge upphov till narighet, sprickor och klåda. Vissa områden på kroppen är känsligare än andra och har därför lättare att bli torra, till exempel händer, fötter, armbågar, knän och ansikte.

Hur går en hårtransplantation till?

08:30 - 27 apr, 2018 0 Skönhet

Håravfall är ett vanligt problem och kan bero på lite olika saker. I många fall kan en hårtransplantation vara en lösning för den som vill återfå hårväxten. Men hur går en hårtransplantation till? Här får du lära dig mer.

Man står på ett fält

Vid en hårtransplantation tar man hårsäckar från ett område där det finns mer hår och flyttar dem till det område där håret saknas.

Vad är åderbråck?

08:53 - 13 apr, 2018 0 Skönhet

Innehåll från Narva Kirurg Center.

Åderbråck är när ytliga kärl på benen vidgas och det är ett vanligt tillstånd som drabbar många. I de flesta fall är det inte farligt, men det kan ibland leda till allvarligare besvär. Men varför får vi åderbråck? Och vad kan man göra åt det? Här får du lära dig mer.

Ultraljudsundersökning på ben

Vad är mesoterapi?

10:06 - 15 feb, 2018 0 Skönhet

När vi åldras förändras hudens egenskaper och många upplever att huden blir strävare, torrare och mindre spänstig. Genom den icke-kirurgiska behandlingen mesoterapi kan du få en fräschare och ungdomligare hud igen.

Mesoterapi är en behandling som kan utföras med eller utan nålar. Vid behandlingen slussas vitaminer, hudföryngrande ämnen och fukt i form av hyaluronsyra, in i hudens yttersta lager med hjälp av mikroinjektioner eller elektriska impulser. Med hjälp av microneedling görs små ytliga hål i huden och via dessa kan aktiva ämnen tillsättas. Syftet är att vitalisera huden, ge den ökad lyster samt behandla fina rynkor och linjer.

– Hos oss använder vi CryoStamp som är en nålfri form av mesoterapi, säger Anne Birgitte Undén, hudläkare på Complete Skin. Vi har även särskilda serum som Epidermal Growth Factor, EGF, och Idebenone som reparerar huden samt behandlar och motverkar pigmenteringar. Vid behov använder vi även M-Pen som ger en fraktionerad och kontrollerad hudföryngring med kort återhämtningstid.

Bli av med lokala fettdepåer med CoolSculpting

14:02 - 29 nov, 2017 0 Skönhet

CoolSculpting är en icke-kirurgisk behandling som används för att avlägsna oönskat fett på kroppen. Vi har intervjuat Alexandra Berly, diplomerad kostrådgivare och certifierad CoolSculptingbehandlare på Hudläkargruppen Stockholm, för mer information om fettfrysningsmetoden.

frost och kyla

CoolSculpting innebär att man med hjälp av kontrollerad kyla tar bort fettceller. Under behandlingen, som tar ungefär 35 minuter, läggs en geldyna och en applikator på området som ska behandlas. Applikatorn suger sedan in behandlingsområdet i applikatorskålen och tillför därefter kyla under kontrollerade former. Maskinen har ett inbyggt säkerhetssystem som gör att inga frysskador kan uppstå.