Blogginlägg Sjuka barn

Har du fått vinterkräksjukan?

15:13 - 01 feb, 2018 0 Sjuka barn Övrigt

Varje år under vintern får många svenskar kräksjukan. Det är en väldigt smittsam virussjukdom och det är inte ovanligt att hela familjen insjuknar om en familjemedlem blivit smittad. Vinterkräksjukan kan förekomma året om men de flesta brukar bli sjuka mellan januari och mars. Vissa personer får aldrig vinterkräksjuka även om de blir utsatta för viruset och det beror troligtvis på en medfödd motståndskraft.

sjuk i soffan

Trots att man kan ha svåra besvär brukar magsjuka vara helt ofarligt. För de flesta brukar det räcka med att vila och att dricka mycket. Vissa kan däremot behöva söka vård, exempelvis barn under ett år, äldre och personer som har en allvarlig sjukdom eller kraftigt nedsatt immunförsvar. Eftersom viruset är väldigt smittsamt är det viktigt att kontakta mottagningen du ska besöka innan du/ni åker dit så att de kan förbereda så andra inte blir smittade.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Har ditt barn fått vattkoppor?

08:49 - 10 nov, 2017 0 Sjuka barn Infektioner

Vattkoppor är en virusinfektion som är mycket smittsam. Det brukar ta mellan 10-20 dygn innan de första symtomen märks, vilket brukar vara feber, huvudvärk och trötthet. Efter ett par dagar kommer de karakteristiska röda utslagen.

pojke-på-äng

De röda utslagen börjar som prickar som blir till knottror, och som slutligen blir till kliande blåsor med en genomskinlig vätska i. Hur många blåsor ditt barn får kan variera med allt från några enstaka till en mängd över hela kroppen. Efter någon dag spricker de och små sårskorpor bildas, och efter några dagar torkar skorporna och trillar av. Utslagen kan komma i flera omgångar, under fyra till fem dagar, men barn brukar bli friska av sig själva en vecka efter att de första symtomen visat sig.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

RS-viruset – värre än någonsin i år

09:29 - 08 feb, 2017 0 Blogg Sjuka barn Infektioner

Många är oroliga för RS-viruset och denna säsong är det extra intensivt. Ovanligt många barn har blivit inlagda på sjukhus sedan starten i november. Men vilka är symptomen och hur vet man när man bör söka läkarhjälp? Vi har fått chansen att prata med Birgitta Klang, verksamhetschef på Mama Mia, Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning. Hon berättar vilka de största smittbovarna är och hur man ska göra om sitt barn blir sjukt.

RS-viruset, respiratoriskt syncytievirus, är ett förkylningsvirus som kommer i epidemier under vinterhalvåret. För de flesta visar det sig som en vanlig förkylning men barn under sex månader, prematura barn eller barn med en hjärt- eller lungsjukdom, är extra utsatta och kan få svåra andningsproblem.

– Det är väldigt många som är oroliga, speciellt de som har barn som är under ett år. Det är dem som hör av sig oftast, säger Birgitta Klang, verksamhetschef på Mama Mia. Denna säsongen är vi väldigt tydliga med att uppmana att hålla sig borta från stora folksamlingar och förkylda småbarn just för att vi vet att det är värre än någonsin i år.

Pappa Martin tipsar

17:00 - 25 feb, 2014 0 Blogg Sjuka barn

Vabruari är snart över, men barn slutar inte bli sjuka för det. ”Så länge det finns barn, finns det snoriga näsor”. Ett gammalt Martin-ordspråk. Den här gången skriver jag främst i egenskap som småbarnsförälder till en nyss fylld treåring (och en ny som väntar precis runt hörnet). Utöver det är jag, vad vissa skulle kalla en geekparent. Jag gillar prylar och appar. Så, nu är det sagt. Detta medför då att jag ofta testar nya appar till min telefon inom alla områden och inte så sällan appar som riktar sig mot barn och föräldrar. Så idag tänkte jag tipsa och skriva om en webbsida och tillhörande app som alla föräldrar kan nyttja.

Appen heter SjuktBarn och vänder sig till småbarnsföräldrar som känner sig bekymrade eller vilsna när deras barn blir sjuka. Bakom allt medicinskt innehåll står läkare, vårdpersonal, sjuksköterskor och barnmorskor som är tillknutna norska MultiMedicus AS.

Nu tänker ni ”ånej, inte en till app att hålla koll på”. Och visst, jag håller med. Det finns många appar och forum som är tillägnade barn och föräldrar, men fortsätt läs lite till.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Hög stress kan påverka immunsystemet hos barn

11:09 - 20 feb, 2014 0 Blogg Psykisk hälsa Sjuka barn

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta har forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet kunnat visa i en ny studie.

Kroppens immunförsvar finns för att skydda oss mot bakterier och virus. Kroppen i sig är dessutom utrustad att klara av vardaglig eller kortvarig stress. Om kroppen däremot utsätts för långvarig stress eller en svårare stressituation påverkas immunförsvaret negativt, till exempel om man förlorar en nära anhörig eller inte känner kontroll över sin situation.

Forskningsstudien visar att barnen i de högstressade familjerna hade högt kortisolvärde, vilket är ett biologiskt mått på stress. Detta stöder det faktum att barnen varit stressade. Resultaten i studien pekar även mot att immunförsvaret får sig en törn och är inte lika motståndskraftigt när det utsätts för hög stress. Istället reagerar immunförsvaret mot ämnen i kroppen som egentligen borde lämnas i fred.