Blogginlägg Sömn

Fyra tips för bättre sömn

13:50 - 06 apr, 2018 0 Sömn

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Person sover i säng

Många av oss har svårt att sova eftersom vi är stressade. Sömn är ett viktigt sätt för kroppen att återhämta sig från stressiga situationer, så det kan vara frustrerande om du inte får den sömn du behöver.

Sömnapné ska tas på allvar!

09:15 - 13 jan, 2017 0 Blogg Sömn Hälsa

Att snarka är vanligt och är ett symtom på att du har andningsstörningar. Den drabbade kan tycka att det är besvärligt och jobbigt att prata om det, och det kan även uppfattas som störande för din partner. Social snarkning är inte farligt men lider du däremot av sjukdomen obstruktiv sömnapné är det viktigt att du undersöks då sjukdomen kan ha allvarliga följder om den inte behandlas.

Att snarka är något som man helst inte erkänner att man gör. När du somnar slappnar dina muskler i kroppen av och då faller väggarna i svalget ihop en aning, och din tunga ramlar bakåt och mjuka gommen blir sladdrig. Blir det tillräckligt trångt i luftgångarna, som sitter från näsan ner till stämbanden, börjar du snarka och får ett vibrerande ljud. Ju smalare öppning du har i halsen desto högre snarkar du. De flesta snarkar inte hela natten utan snarkningarna kommer och går i intervaller.

Ungefär hälften av Sveriges befolkning lider av social snarkning. Risken för snarkning är störst hos överviktiga, de som röker, dricker alkohol och hos äldre personer.