Blogginlägg Psykisk hälsa

Är meditation och mindfulness samma sak?

06:53 - 13 maj, 2020 0 Psykisk hälsa

Psykisk ohälsa är en av Sveriges mest utbredda folkhälsosjukdomar och många människor upplever problem med stress, ångest och oro. Mindfulness kan användas för att motverka dessa problem, men vad innebär det egentligen mer konkret? Och vad är egentligen skillnaden mellan mindfulness och meditation? Vi reder ut begreppen!

enter image description here

De flesta förknippar meditation med att sitta helt still och tömma sitt huvud på tankar, och det är ett fenomen som blivit mer uppmärksammat under de senaste årtionden. Men meditation kan spåras ända tillbaka till 1700 f.K. med ursprung i Hinduismen. I vissa kulturer förknippas meditation ofta med mantran och den mässande sång som tibetanska munkar utövar. Idag är meditation är snarare ett samlingsbegrepp för flera olika typer av tekniker och övningar, som alla utförs i syfte att uppnå total närvaro och koncentration. De olika meditativa formerna innefattar tantra, yoga, sexualitet, tystnad, andning, tomhet och mindfulness. Mindfulness är alltså en form av meditation och är därför även känt under namnet “mindfulness-meditation”.

Promenera för att må bra!

06:23 - 30 apr, 2020 0 Psykisk hälsa Hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

enter image description here

Vill du hitta ett enkelt sätt att ta hand om kroppen? Då är rörelse en av de bästa sakerna du kan göra! Med lagom träning får du stora hälsofördelar för din kropp såväl som ditt psyke. Du stärker inte bara dina muskler och därmed dina leder och skelett, utan du ökar också din balans och rörlighet. Det gör att du minskar risken att få fallskador eller benbrott. Inuti kroppen sker också positiva förändringar - du kan se förbättringar i dina blodfetter, ditt blodtryck och ditt blodsocker.

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

07:23 - 30 mar, 2020 2 Psykisk hälsa Coronaviruset covid-19

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

enter image description here

Vi befinner oss just nu i en osäker period, där en del tvingas arbeta hemifrån eller stanna hemma från skolan, medan andra rentav sitter i karantän eller har blivit av med jobbet. Den ovisshet som situationen för med sig har också skapat en stor oro hos många människor. Oron gäller ofta den egna eller nära och käras hälsa, och många oroar sig också för sin ekonomi eller sitt arbete. Terapeuterna på Åsö Psykoterapi ger oss följande råd:

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

15:52 - 19 mar, 2020 3 Psykisk hälsa Hälsa Coronaviruset covid-19

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

Stressa ner och sänk kraven i jul

08:31 - 12 dec, 2019 0 Psykisk hälsa Hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?