Blogginlägg Psykisk hälsa

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

15:52 - 19 mar, 2020 0 Psykisk hälsa Hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

Stressa ner och sänk kraven i jul

08:31 - 12 dec, 2019 0 Psykisk hälsa Hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?

Tema höst – Hur mår vi egentligen under vinterhalvåret?

14:21 - 28 okt, 2019 0 Psykisk hälsa

Blir du ofta trött och nedstämd just under höst och vinter? Då är du långt ifrån ensam. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när vi inte får lika mycket dagsljus som under vår och sommar? Och varför påverkas vissa lättare än andra av mörker och kyla?

Kvinna sitter och tittar ut genom fönster

I tidigare blogginlägg på temat höst har vi skrivit om kroppens behov av D-vitamin, nedsatt immunförsvar och årstidstypiska åkommor som förkylning och influensa. Men det är även många som mår psykiskt dåligt av bristen på solljus: att gå hemifrån innan solen gått upp, att vistas inomhus större delen av dagen, och komma hem när solen gått ner igen. Våra hjärnor behöver dagsljus för att kunna reglera vår naturliga dygnsrytm, men när det blir mörkare ute blir det ju även svårare att få tydliga ljuspulser.

Hitta balans i en stressig vardag

10:22 - 15 sep, 2017 0 Psykisk hälsa

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Alla människor upplever stress då och då. Det är kroppens sätt att förbereda sig på att vara extra alert och koncentrerad inför något för att kunna prestera bra. Det är väldigt effektivt vid fara eller om du behöver göra något som kräver full koncentration. Men ibland håller stressen i sig även fast du inte behöver vara på helspänn eller fly från någon fara. Det är väldigt utmattande för kroppen att ha detta stresspåslag under långa perioder, vilket gör att det snarare får motsatt effekt.

Om du känt dig stressad under en lång tid och inte fått tid till att återhämta dig kan du drabbas av utmattning och i värsta fall bli utbränd och/eller deprimerad.

Veckans 5 tips – så stressar du ner inför semestern!

14:02 - 15 jun, 2017 0 Psykisk hälsa

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Magnus Sjöström, legitimerad psykoterapeut på SjöströmSvebeck AB, delar här med sig av sina fem bästa tips på hur du kan stressa ner inför semestern!

Många ökar tempot på jobbet innan semestern, men det bästa är att göra det motsatta! Ökat tempo leder ofta till slarv vilket spär på stressen ännu mer och skapar en ond cirkel.