Blogginlägg tandvård

Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder

| Coronaviruset covid-19, pressmeddelande, tandvård, undersökning

Sedan utbrottet av covid-19 har svenskarna sökt vård i mindre utsträckning än innan pandemin. Inom tandvården uppvisar tandläkare betydligt färre patienter än vanligt, trots att de fortsatt har öppet och har vidtagit fler hygienåtgärder. Detta visar en undersökning som gjorts av Vården.se bland ett 20-tal tandläkare i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

| audionom, Coronaviruset covid-19, naprapat, tandvård

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

Fem vanliga frågor om tandvård

| tandvård

Om vi vill att våra tänder ska hålla hela livet krävs det att vi tar väl hand om dem, och en viktig del av det är att vi går till tandläkaren och tandhygienisten. Tillsammans med Oral Care svarar vi på några vanliga frågor kring tandvård.

Ta hand om barnens tänder!

| barntandvård, tandvård

Är det dags att gå till tandläkaren med ditt barn? Det kan vara både utmanande och spännande! Tillsammans med Viveca Hansson Gidlund på Krontandläkarna berättar vi mer om barntandvård, varför det är så viktigt med regelbundna tandläkarbesök och vad du som förälder ska tänka på.

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

| tandvård

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren.

Vad är ett tandimplantat?

| tandvård

Det finns olika sätt att gå tillväga när du har blivit av med en eller flera tänder och behöver ersätta dem. Ett av dem är tandimplantat. Då fästs en ny, konstgjord tand i en titanskruv som borras ner i tandbenet. Det är ett bra, långsiktigt alternativ och de allra flesta kan få tandimplantat.

Komplettera tandborstningen med tandstickor!

| tandvård

Att borsta tänderna två gånger om dagen är inte alltid tillräckligt för att få en god munhälsa. Det är viktigt att också hålla rent mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Faktum är att tandtråd eller tandstickor utgör så mycket som 50 % av rengöringen.

Visdomständer – Tänderna längst bak i munnen

| tandvård

När visdomständerna växer fram brukar det göra ont och du kan få en infektion om du inte borstar ordentligt. Men när kommer visdomständerna egentligen? Och får alla visdomständer?

Funderar du på tandställning?

| tandvård

Hos Folktandvården kan barn, ungdomar och vuxna få hjälp med tandreglering (ortodonti). Tandreglering har som syfte att förbättra tändernas läge och hur de möts när du biter ihop. Att korrigera tänderna kan minska risken att få större besvär i framtiden.

Sömnapné ska tas på allvar!

| hälsa, sömn, tandvård

Att snarka är vanligt och är ett symtom på att du har andningsstörningar. Den drabbade kan tycka att det är besvärligt och jobbigt att prata om det, och det kan även uppfattas som störande för din partner. Social snarkning är inte farligt men lider du däremot av sjukdomen obstruktiv sömnapné är det viktigt att du undersöks då sjukdomen kan ha allvarliga följder om den inte behandlas.