Blogginlägg psykisk hälsa

Är meditation och mindfulness samma sak?

| psykisk hälsa

Psykisk ohälsa är en av Sveriges mest utbredda folkhälsosjukdomar och många människor upplever problem med stress, ångest och oro. Mindfulness kan användas för att motverka dessa problem, men vad innebär det egentligen mer konkret? Och vad är egentligen skillnaden mellan mindfulness och meditation? Vi reder ut begreppen!

Promenera för att må bra!

| hälsa, psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

| Coronaviruset covid-19, psykisk hälsa

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

| psykisk hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

Stressa ner och sänk kraven i jul

| psykisk hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Tema höst – Hur mår vi egentligen under vinterhalvåret?

| psykisk hälsa

Blir du ofta trött och nedstämd just under höst och vinter? Då är du långt ifrån ensam. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när vi inte får lika mycket dagsljus som under vår och sommar? Och varför påverkas vissa lättare än andra av mörker och kyla?

Vad är ADHD?

| adhd, psykisk hälsa

ADHD är en funktionsnedsättning som bland annat kan påverka din koncentrationsförmåga och ge problem med hyperaktivitet. Både barn och vuxna kan ha ADHD, och det kan skapa olika problem i vardagslivet. Men det finns hjälp att få!

Vikten av att vila

| hälsa, psykisk hälsa

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Hitta balans i en stressig vardag

| psykisk hälsa, stress

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Veckans 5 tips – så stressar du ner inför semestern!

| psykisk hälsa, stress

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Magnus Sjöström, legitimerad psykoterapeut på SjöströmSvebeck AB, delar här med sig av sina fem bästa tips på hur du kan stressa ner inför semestern!