Blogginlägg Veckans utmaning

Utmaning vecka 15: En vecka fri från sötsaker!

22:46 - 09 apr, 2013 0 Veckans utmaning

Påsken är över för i år och det sedvanliga påskägget är förmodligen uppätet. I botten skymtar möjligen några enstaka sockerkristaller och ett och annat hopknölat papper som tidigare omslöt delar av innehållet. Att stora mängder sötsaker, framförallt godis, konsumeras under denna högtid är inget att hymla om. Under veckans gång vill vi därför att du helt och hållet avstår från sötsaker så som godis, kakor, glass, läsk och så vidare.

Att då och då äta en begränsad mängd sötsaker är ingen större fara. Skulle intaget eskalera finns risken att utveckla ett beroende samt en mängd olika negativa kroppsliga påföljder. Ett för stort sockerintag kan bland annat leda till övervikt, diabetes, karies och försämrade blodfetter vilket ökar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Att hålla sig till lördagsgodis är ett sunt riktmärke.

Det var först på slutet av 1700-talet som socker blev tillgängligt för allmänheten. Detta i samband med att sockerpriserna sjönk då produktionen ökade. Innan var socker en lyxvara förbehållen av societeten i samhället.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Utmaning vecka 10: Fruktfrossa på ett hälsobringande vis!

17:04 - 06 mar, 2013 0 Veckans utmaning

Klä på dig ytterkläderna, hoppa i ett par skor och ta en rask promenad till närmaste mataffär. Väl där, gå till fruktavdelningen och plocka på dig frukter i alla tänkbara färger och former. Den här veckan råder fruktfrossa. Vi vill att du under veckans gång äter två stycken frukter dagligen. Våga testa något nytt, våga variera dig. Variation är kul. Variation är framförallt bra då olika frukter innehåller olika vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Frukt innehåller som sagt vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver för att må bra. Fibrerna i frukt ger mättnad och binder vätska som bidrar till ett underlättat arbete för tarmarna. Vissa fibrer har en positiv påverkan på blodsockret. Frukt bidrar också till ökat skydd mot sjukdomar som exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Visste du att skalet på en kiwi är ätbart? Det är mjukt, smakrikt och den något håriga beklädnaden upplevs inte i munnen. Skalet är dessutom nyttigt då det innehåller fibrer och antioxiderande flavonoider som har en skyddande verkan på kroppen. Tvätta dock av kiwin innan du ska äta den, precis som du gör med andra frukter med ätbara skal.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Utmaning vecka 9: Fisk och skaldjur får dig att må bra!

15:03 - 27 feb, 2013 1 Veckans utmaning

Dags att plocka fram köksförklädet, gå igenom högarna med recept och slipa till eggen. Under veckans gång vill vi att du vid två-tre tillfällen tillagar en nyttig måltid innehållande fisk och/eller skaldjur. På vår Facebook-sida kommer du kunna ta del av några inspirationsrecept.

Fisk och skaldjur innehåller stor mängd D-vitamin, jod och selen, ämnen som vi människor mår bra av men som många svenskar får i sig alldeles för lite av. Lax, sill, ansjovis och makrill är exempel på fisksorter som innehåller särskilda omega-3-fetter (DHA och EPA) som bidrar till optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3-fetter kan bland annat minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt bidra till sänkt blodtryck.

Visste du att anledningen till att fisk, vissa mer än andra, är rik på omega-3-fetter är för att de äter alger som innehåller en stor mängd av dessa fetter.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Utmaning vecka 8: Promenera dig till bättre hälsa!

15:13 - 20 feb, 2013 0 Veckans utmaning

15 minuter (gärna längre) sammanhängande promenad vid tre olika tillfällen under veckan. Kanske tar du dig en avstickare till eller från jobbet, avsätter femton minuter av din lunch eller snör på dig promenadskorna på kvällskvisten. När promenaden äger rum är upp till dig själv!

Anledningen till varför vi har valt just den här utmaningen är att lättare och regelbunden motion, som dagliga promenader, bidrar till ett ökat välmående och minskar risk för allvarliga sjukdomar. Vi hoppas självklart att du också rycker med dina arbetskollegor, familjemedlemmar och vänner samt att du efter den här utmaningen fortsätter verka i hälsans tecken i form av dagliga promenader.

Tipsa gärna personer som du känner och bryr dig om och håll utkik efter nästa veckas utmaning. Glöm heller inte att skriva om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg eller på vår Facebook-sida. Lycka till!

Vården.se utmanar dig!

14:04 - 20 feb, 2013 0 Veckans utmaning

Daily Challenge erbjuder dagligen utmaningar i hälsans tecken. Budskapet är tydligt, små vardagliga hälsoframsteg ökar en persons välmående. Genom att varje morgon tilldelas en enkel utmaning att genomföra hoppas Meyouhealth.com, företaget bakom Daily Challenge, att människor ska bli mer medveta om sin hälsa och dagligen påverka den. Vården.se tycker att det är ett smart koncept som bidrar till något väldigt positivt.

Vårt syfte är att försöka återskapa detta utmaningssystem, dock på Vården.se:s egna vis. Varje persons välmående vi kan påverka till det bättre betyder mycket för oss. Skillnaden från Daily Challenge är att vi kommer presentera utmaningarna veckovis och under rubriken “Vården.se utmanar dig!”, du kommer hitta utmaningarna på vår blogg och på vår Facebook-sida.

Under veckans gång hoppas vi att du som antagit utmaningen skriver om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg och på vår Facebook-sida. Då vi inte kommer att ha ett poängsystem är vår ambition istället att varje deltagare ska inspirera samt bli inspirerad av andra personer som antagit veckans utmaning.