Blogginlägg Nytt på sidan

Ny design på Vården.se!

10:55 - 17 okt, 2017 1 Nytt på sidan

Vi på Vården.se kan stolt presentera en ny design av vår webbplats www.varden.se. Vi har fått ett rejält ansiktslyft och helt bytt kostym till en mer modern design och samtidigt passat på att byta logotyp! Vår tekniska chef Jesper Johansson är den som byggt vår nya hemsida och berättar lite mer om tankarna bakom designen.

Sedan lanseringen av vår webbplats i april 2013 har sajten sett ungefär likadan ut med bara några mindre justeringar.

– Vi släpper en ny design eftersom vi haft den andra designen i fem år och det var dags för oss att få ett ansiktslyft, säger Jesper Johansson, teknisk chef på Vården.se.

Planeringen och produktionen av sajten har pågått under en längre tid och när de första designskisserna togs fram fanns det tre värdeord som var viktiga.

– De värdeord vi använde för denna designskiss såg lite annorlunda ut jämfört med vid lanseringen för fem år sedan, säger Jesper. De ord vi valde att arbeta med nu är trovärdigt, tydligt och modernt, där trovärdigt är det absolut viktigaste.

Nya funktioner på sidan

Funktionerna på sidan är fortfarande densamma; du kan fortfarande söka, jämföra och boka behandlingar inom sjukvård, friskvård och hälsa hos legitimerade vårdgivare. Men en stor teknisk nyhet är att mobilversionen av sajten är ersatt med responsiv design.

– Att sidan har blivit responsiv betyder att den passar för alla skärmar, säger Jesper. Det har gjort att från mobilenheter kommer våra användare nu åt mycket mer information, vilket har varit väldigt viktigt för oss eftersom majoriteten av våra användare besöker oss via mobilen.

Även om vi har några småsaker som fortfarande behöver ordnas med, som det alltid är vid en stor lansering, finns det en till stor förändring som kommer ske inom snar framtid.

– Nu när designen är på plats fortsätter arbetet med att skapa flera bra och nya spännande produkter på Vården.se, säger Jesper. Den största förändringen som kommer härnäst är att vi kommer göra söket enklare genom att visa vilka vårdområden och vårdgivare vi har. Det gör att vi kan guida våra användare till rätt vårdgivare.

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Nu gör vi det ännu enklare att träffa en läkare eller barnmorska hos Min Doktor!

11:33 - 04 sep, 2017 0 Om Vården.se Nytt på sidan Samarbeten

Vi på Vården.se har utvecklat vårt samarbete med den digitala vårdcentralen Min Doktor. Genom ett klick i vår meny kan du nu komma direkt till Min Doktor för att boka ett läkarbesök eller en konsultation hos legitimerade vårdgivare.

Barnmorska sitter vid datorn

Min Doktor är Sveriges första och största digitala vårdgivare och har funnits på Vården.se sedan november 2016. Idag har de utökat sin synlighet hos oss vilket gör det lättare för dig att ladda ner appen MinDoktor i App Store eller på Google Play, läsa hur ett besök hos Min Doktor går till, eller klicka dig vidare till deras hemsida för att läsa mer om dem.

Den nya funktionaliteten på Vården.se hittar du här!

Smartare och enklare besök hos Min Doktor

Min Doktor erbjuder läkarbesök och konsultationer med barnmorska när och var det passar dig, oavsett dag och tid på dygnet. Läkarna kan ställa diagnos, skriva remiss och recept, och precis som på alla vårdcentraler är det kostnadsfritt för barn och högkostnadsskydd gäller. De är med andra ord precis som vilken vårdcentral som helst.

Behöver du boka en tid hos läkaren eller barnmorskan redan nu?

Ladda ner appen direkt i App Store
Hämta hem på Google Play
Eller läs mer om Min Doktor och vad de kan hjälpa dig med här!

Min Doktor i telefonen

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Uppdateringar för det nya året

16:06 - 04 feb, 2013 0 Nytt på sidan

Nu har Vården.se snart funnits i ett år och ni som har följt oss en längre tid har säkert märkt att mycket har förändrats på sidan sedan starten. För ungefär två veckor sedan gjorde vi en större uppdatering där bland annat dessa funktioner ingick:

Lista dig hos en vårdcentral

För de vårdcentraler som ingår i vårdval visas nu en ruta som hjälper besökaren att lista sig hos vårdcentralen.

Lista dig hos vårdcentral

Det finns två sätt att lista sig hos en vårdcentral, antigen via Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter eller genom att skicka in en vårdblankett som man skriver ut och skickar in via posten. Mina vårdkontakter tycker vi är toppen och slussar gärna vidare besökaren dit, däremot tyckte vi att det inte alltid var helt lätt att hitta vårdvalsblanketten för vissa av länen. Förhoppningsvis har vi nu gjort vårdvalsblanketterna tillgängligare för de som behöver.

Ny förstasida

Förstasidan har fått sig en ansiktslyftning och mer innehåll. Vi ville tydligöra de två olika vägarna man kan hitta en vårdgivare på, antigen via sök om man vet specifikt vad man letar efter eller genom att navigera sig fram via kategorilänkar. Lite längre ned på sidan visar via även nytillkomna vårdgivare, nya omdömen och artiklar.

Vården.se:s nya förstasida

Spara vårdgivare i lista

Om du vill läsa på ordentligt innan du väljer vilken vårdgivare du vill gå till kan du nu spara dem i en lista för att snabbt kunna navigera till deras profilsidor. Du sparar i en lista genom att klicka på knappen “Lägg i lista” och en länk dyker då upp i högerkolumnen under rubriken “Min lista”.

Spara i lista

Er feedback är till stor hjälp

I samband med ny funktionalitet försöker vi kontrollera att vi fortfarande är på rätt spår mot målet, som är att hjälpa personer hitta rätt vård. För att göra detta på bästa sätt lyssnar vi på våra besökare och ser hur de använder sidan genom att genomföra användartester.

Er feedback är viktig och uppskattas, ni hittar feedbackformuläret genom att klicka på "Tyck till om Vården.se"-knappen till höger, tack!

av Martin Larsson Kommentera