Blogginlägg Om Vården.se

Pressmeddelande: Vårdbarometern för 2019

09:58 - 29 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Det är fortsatt stort intresse att söka efter vård på nätet. Vårdbarometern för 2019 visar att svenskarna under det gångna året gjorde 2,2 miljoner sökningar efter vård på Vården.se och totalt visades närmare 5 miljoner sidor. Kvinnor sökte i mycket högre utsträckning efter vård på nätet än män, och nästan 40 procent av de som sökte var 55 år och äldre.

enter image description here

"Vi ser hur intresset för att söka efter vård på nätet är fortsatt högt och att det växer bland de som är äldre än 55 år", säger Staffan Gustavsson, VD på Vården.se. "Kvinnor är mer aktiva i att söka efter vårdgivare än vad män är. Jag är övertygad om att trenden kommer att fortsätta och att allt fler kommer att börja jämföra vård för att hitta den vårdgivare som passar just dem bäst."

Pressmeddelande: Vårdbarometern december

15:08 - 14 jan, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

"Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Pressmeddelande: Vårdbarometern november

13:06 - 11 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Hittills i år är november den månad där svenskarna sökt mest efter vård. I både västra och södra Sverige toppar husläkare och vårdcentraler listan på sökta klinker, men i Stockholm är gynekologer det mest sökta. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för november är den andra månatliga sammanfattningen som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård och publiceras varje månad.

enter image description here

"Efter en relativt lugn höst där vi verkat vara friska så blev det årets högsta siffra på sökningar efter vårdcentraler och husläkare i november. Detta verkar gälla merparten av Sverige. Den enkla förklaringen är att flera höst- och vintersjukor slog till på samma gång", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Pressmeddelande: Vårdbarometern oktober

16:59 - 09 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

För första gången släpper Vården.se Vårdbarometern, en månatlig sammanfattning som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård. Resultatet visar att husläkare/vårdcentral är den vanligaste sökningen följd av gynekolog och därefter tandläkare.

Vården.se är Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa, och har statistik över vilka vårdområden som intresserar svenskarna.

Nöjd med din vårdgivare? Lämna ett omdöme!

10:25 - 16 aug, 2019 0 Om Vården.se

Har du besökt en vårdgivare senaste tiden som du kände dig särskilt nöjd med? Då kan du gå in och lämna ett omdöme hos dem på Vården.se! På så sätt hjälper du både vårdgivaren och andra patienter som söker vård.

Läkare tar anteckningar

Vi har idag en stor mängd valmöjligheter när det gäller allt från hotell till långivare, och vården är inget undantag. Det är inte alltid så enkelt att vi bara går till den vårdcentral eller tandläkare som ligger närmast. Tillgänglighet, språkkunskaper, priser och bemötande är bara några saker som kan påverka hur nöjd man är med sin vårdgivare. Att se vad andra patienter har för erfarenheter är ett mycket bra sätt att bedöma om en vårdgivare är rätt för just dig!