Blogginlägg Om Vården.se

Aldrig förr har så många sökt efter vård på nätet

08:03 - 11 maj, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN APRIL. April var den månad med flest sökningar någonsin på Vården.se, sedan sajten startades för åtta år sedan. Över 1,6 miljoner sidor visades, vilket är tre gånger så många jämfört med föregående månad. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande vård.

enter image description here

”Under april månad har trafiken in till vår sida ökat explosionsartat. Det kan till stor del bero på coronaviruset och att fler personer söker efter olika typer av vård på nätet,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

10:03 - 07 apr, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN MARS. I mars månad var det betydligt fler svenskar som sökte efter vård på Vården.se jämfört med februari. Man sökte mest efter husläkare/vårdcentral, men även blogginläggen med information om coronaviruset (covid-19) var mycket välbesökta. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Utbrottet av coronaviruset ser ut att ha ändrat hur vi söker efter vård. Vi kan se ett tydligt ökat intresse för vård i allmänhet, där husläkare och vårdcentraler står för den största delen av ökningarna. Det känns naturligt i och med att människor är mer oroliga över sin hälsa och kanske undrar ifall deras symtom kan vara coronaviruset,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Stort intresse för coronaviruset under februari

09:19 - 10 mar, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN FEBRUARI. Det var något färre svenskar som sökte efter vård i februari jämfört med januari, men man kan samtidigt se att februari har präglats av sökningar efter coronaviruset. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Februari kallas ofta för vabruari, men i år har vi inte sett den ökning av sökningar efter husläkare som vi brukar se i februari. I stället så ligger nivåerna av sökningar efter vård på en stabil nivå. Däremot kan vi se att intresset för information om coronaviruset är stort och ökar lavinartat,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Coronaviruset - listan för dig som vill veta mer

14:53 - 06 mar, 2020 0 Om Vården.se Smitta Coronaviruset covid-19

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

enter image description here

Det nya coronaviruset, det vill säga covid-19, har varit aktiv sedan slutet på december 2019. Från att ha börjat sin smittspridning i Wuhan, Kina, har det nu kommit till Sverige. Läs gärna vår sammanfattning av coronaviruset. I takt med att smittan sprids ökar trycket på svensk sjukvård. Om du har svårt att komma fram hos 1177 eller din vanliga husläkare/vårdcentral, kan det vara bra att veta vilka övriga aktörer som du kan vända dig till för vård och information.

Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

11:41 - 21 feb, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN JANUARI. Under årets första månad i 2020 kom sökandet efter vård igång igen efter en lugn december. Den absolut mest sökta vårdmottagningen var en gynekologmottagning i Stockholms innerstad. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Sökningen efter vård i januari är åter tillbaka på en mer normal nivå, efter att vi sett ett lägre söktryck i december. Detta är helt normalt eftersom alla har kommit tillbaka från julledigheten. Vi väntar fortfarande på att trycket ska öka i samband med typiska vinteråkommor som kräksjuka och influensa", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.