Blogginlägg december 2019

Ta hand om din torra hud i vinter!

10:16 - 16 dec, 2019 0 Skönhet Hälsa

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vi har tidigare skrivit om typiska höst- och vinteråkommor som förkylning, influensa och årstidsbunden depression. Något som också är vanligt denna tid på året är besvär med torr och irriterad hud. Huden, som är kroppens största organ, återfuktas normalt genom vårt naturliga fettlager – skadas fettlagret kan huden bli uttorkad och ge upphov till narighet, sprickor och klåda. Vissa områden på kroppen är känsligare än andra och har därför lättare att bli torra, till exempel händer, fötter, armbågar, knän och ansikte.

Stressa ner och sänk kraven i jul

08:31 - 12 dec, 2019 0 Psykisk hälsa Hälsa

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?

Pressmeddelande: Vårdbarometern november

13:06 - 11 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

Hittills i år är november den månad där svenskarna sökt mest efter vård. I både västra och södra Sverige toppar husläkare och vårdcentraler listan på sökta klinker, men i Stockholm är gynekologer det mest sökta. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för november är den andra månatliga sammanfattningen som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård och publiceras varje månad.

enter image description here

"Efter en relativt lugn höst där vi verkat vara friska så blev det årets högsta siffra på sökningar efter vårdcentraler och husläkare i november. Detta verkar gälla merparten av Sverige. Den enkla förklaringen är att flera höst- och vintersjukor slog till på samma gång", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Pressmeddelande: Vårdbarometern oktober

16:59 - 09 dec, 2019 0 Om Vården.se Pressmeddelande

För första gången släpper Vården.se Vårdbarometern, en månatlig sammanfattning som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård. Resultatet visar att husläkare/vårdcentral är den vanligaste sökningen följd av gynekolog och därefter tandläkare.

Vården.se är Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa, och har statistik över vilka vårdområden som intresserar svenskarna.