Blogginlägg november 2018

Artros – så känner du igen den och slipper smärta

14:48 - 30 nov, 2018 0

Innehåll från Joint Academy.

Artros är världens vanligaste ledsjukdom och den drabbar ungefär en av fyra personer över 45 år. Joint Academy arbetar med behandling av höft- och knäartros. Här berättar de mer om hur du kan lära dig att känna igen sjukdomen och vad det finns för behandling som kan hjälpa till att minska smärtan.

Närbild på brosket i lederna

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

08:44 - 23 nov, 2018 0 Vaccin

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.

Kvinna som ligger i en säng

Lunginflammation kan orsakas av en bakterie som heter streptococcus pneumoniae. Bakterien ligger bakom mer än hälften av alla fall av lunginflammation och förekommer i de övre luftvägarna. En pneumokockinfektion är en allvarlig sjukdom, särskilt om infektionen blir invasiv, det vill säga att den sprider sig.

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

10:29 - 16 nov, 2018 0

De allra flesta kvinnor känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa kvinnor är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla kvinnor drabbas är det få som söker hjälp.

Kvinna sitter på en bänk

PMS, eller premenstruellt syndrom, syftar på besvär som man kan drabbas av perioden innan man får sin mens. Ibland kan besvären vara uthärdliga, men många kvinnor upplever att livet försvåras dagarna innan mensen. För cirka 5 procent av kvinnor kan besvären vara så svåra att livet inte fungerar överhuvudtaget. Då kan man lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Största skillnaden mellan PMS och PMDS är att symtomen för PMDS är värre och oftast mer psykiska.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

14:16 - 02 nov, 2018 0 Vaccin

Innehåll från Vaccinationsgruppen.

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Influensa får du av ett virus som sprids lätt via luften, till exempel genom nysningar eller hosta. Viruset kommer till Sverige under vintern och kallas därför för säsongsinfluensan. Om du blir sjuk får du symtom som till exempel hosta, hög feber, snuva, muskelvärk och huvudvärk.