Blogginlägg november 2016

Tandblekning - visa ditt vackra leende för din omgivning!

15:37 - 25 nov, 2016 2 tandvård Blogg

Det finns en rad olika metoder för tandblekning men det fungerar ungefär på samma sätt, oavsett om du gör det hos tandläkaren eller hemma. Men vad är egentligen skillnaderna, och varför skiljer sig priset beroende på var du gör det? Vi reder ut våra frågeställningar med den erfarne tandläkaren Anna Wraxe på Hötorgstandläkarna.

Innan du gör en tandblekning är det viktigt att besöka din tandläkare för att få bästa resultat och minska risk för eventuella komplikationer. Tandläkaren gör en tandläkarundersökning för att se så att du inte har några hål eller sprickor i tandköttet. Därefter tar tandläkaren bort tandsten. Det är viktigt att ta bort tandsten innan behandlingen då gel inte kan bleka bakom tandsten.

– Största skillnaderna är priset, hur lång tid det tar och styrkan på blekmedlet, säger tandläkaren Anna Wraxe. När du bleker dina tänder hemma på egen hand får du själv ta ansvar för hur mycket du vill bleka. En del vill ha en naturlig look medan andra vill ha väldigt vita tänder. Detta är något vi tandläkare också kan styra, men vill du bara bleka tänder lite så är det inte alla gånger prisvärt att göra det på en klinik. Fördelen med hemmablekning är att du kan bättra på resultatet precis när du själv vill.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Må bra med medicinsk fotvård

10:22 - 18 nov, 2016 2 Blogg Fotvård

Fötterna är den kroppsdel som tar dig fram i livet. Dina fötter behöver omtanke oavsett årstid. Ju mer kärlek du ger dem desto bättre kommer de må i takt med att de åldras. Med hjälp av regelbunden fotvård och rätt skoval så minskar du riskerna för smärta och besvär. Men hur ska du veta var du ska vända dig, och vad är egentligen skillnaden mellan pedikyr och medicinsk fotvård?

Marina Häll driver kliniken Härliga fötter sedan fem år tillbaka, som ligger i centrala Stockholm. Hon är utbildad medicinsk fotterapeut på Axelsons Gymnastiska institut. Vi fick chansen att ställa frågor till den kunniga och engagerade terapeuten, för att reda på allt om medicinsk fotvård och hur du behandlar dina fötter på bästa sätt.

– Pedikyr är en form av estetisk behandling som utförs av hudterapeuter och pedikyrister där man fokuserar på det fina, säger fotterapeuten Marina Häll. Här finns inte kunskapen om hur du förebygger och håller dina fötter friska. Medan medicinsk fotvård är en momsfri fotvårdsbehandling, där jobbar man förebyggande, underhållande och med akuta fall. En fotterapeut behandlar bland annat vårtor, svamp och förhårdnader.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer