Blogginlägg oktober 2019

Tema höst – Hur mår vi egentligen under vinterhalvåret?

14:21 - 28 okt, 2019 0 Psykisk hälsa

Blir du ofta trött och nedstämd just under höst och vinter? Då är du långt ifrån ensam. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när vi inte får lika mycket dagsljus som under vår och sommar? Och varför påverkas vissa lättare än andra av mörker och kyla?

Kvinna sitter och tittar ut genom fönster

I tidigare blogginlägg på temat höst har vi skrivit om kroppens behov av D-vitamin, nedsatt immunförsvar och årstidstypiska åkommor som förkylning och influensa. Men det är även många som mår psykiskt dåligt av bristen på solljus: att gå hemifrån innan solen gått upp, att vistas inomhus större delen av dagen, och komma hem när solen gått ner igen. Våra hjärnor behöver dagsljus för att kunna reglera vår naturliga dygnsrytm, men när det blir mörkare ute blir det ju även svårare att få tydliga ljuspulser.

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

14:00 - 21 okt, 2019 0 Hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

En mugg med te på ingefära och citron

Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi drabbas av en eller ett par förkylningar per år, det finns nämligen cirka 400 olika sorters förkylningsvirus som vi kan bli smittade av. En del av oss är även mer mottagliga för att få infektioner, medan vissa på sin höjd blir lite snuviga. Men varför är det just under höst och vinter som vi svenskar tenderar att drabbas? Till skillnad från vad många tidigare kanske trott, är det inte kylan som påverkar uppkomsten av en förkylning. Det beror snarare på att vi börjar trängas inomhus i gemensamma utrymmen, där luftburna virus sprids snabbt.

Tema höst – Dags för D-vitamin?

14:52 - 14 okt, 2019 0 Hälsa

Oktobermörkret har gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?

Kvinna i solsken

Det är inte konstigt att just D-vitamin kallas solens vitamin. Detta klot ger nämligen upp till 90 procent av vårt D-vitamin-intag, som bildas genom en kemisk reaktion mellan UVB-strålarna och en typ av kolesterol som finns i vår hud. Under en dag av härlig svensk högsommar kan kroppen producera så mycket som 250 mikrogram D-vitamin. Livsmedelsverkets dagliga rekommendationer är tio mikrogram för barn och vuxna, och 20 mikrogram för äldre över 75 år.