Blogginlägg september 2017

Komplettera tandborstningen med tandstickor!

10:42 - 28 sep, 2017 0 tandvård

Innehållet sponsras av Plackers.

Att borsta tänderna två gånger om dagen är inte alltid tillräckligt för att få en god munhälsa. Det är viktigt att också hålla rent mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Faktum är att tandtråd eller tandstickor utgör så mycket som 50 % av rengöringen.

tandvårdprodukter

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Behöver du testa dig för klamydia?

09:36 - 26 sep, 2017 0 mvc Infektioner

Klamydia är den vanligaste sexuellt överförda bakterieinfektionen. Barnmorskan Jenny Kugelberg hjälper oss att berätta hur du skyddar dig, hur och var du kan testa dig samt vilka följder obehandlad klamydia kan få.

lila blommor på äng

Klamydia är en bakterie som smittar vid oskyddat samlag. Bakterierna trivs i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen. De finns också i sperma och slidsekret, därför sprids klamydia både vid oskyddade slidsamlag och anala samlag. Enda sättet att skydda sig är genom att använda kondom eller femidon (kvinnlig kondom).

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Hitta balans i en stressig vardag

10:22 - 15 sep, 2017 0 Psykisk hälsa

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Alla människor upplever stress då och då. Det är kroppens sätt att förbereda sig på att vara extra alert och koncentrerad inför något för att kunna prestera bra. Det är väldigt effektivt vid fara eller om du behöver göra något som kräver full koncentration. Men ibland håller stressen i sig även fast du inte behöver vara på helspänn eller fly från någon fara. Det är väldigt utmattande för kroppen att ha detta stresspåslag under långa perioder, vilket gör att det snarare får motsatt effekt.

Om du känt dig stressad under en lång tid och inte fått tid till att återhämta dig kan du drabbas av utmattning och i värsta fall bli utbränd och/eller deprimerad.

Med hjärtat i fokus

15:50 - 11 sep, 2017 0 Hälsa

Hos Hjärtcentrum i Gamla Stan, Stockholm, är hjärtat i fokus. Här jobbar hjärtspecialister som hjälper unga som gamla med att utreda, behandla och förebygga olika sjukdomstillstånd i kroppens starkaste och viktigaste muskel.

Kärnan i verksamheten på Hjärtcentrum Stockholm är arbetet med de vanligaste symtom och risker som rör hjärtat, till exempel högt blodtryck och kolesterolvärden. Men idrottskardiologi är något som en av specialistläkarna brinner lite extra för. Idrottskardiologi omfattar effekter av idrott och fysisk aktivitet på det friska och sjuka hjärtat, men också hur hjärtsjukdom påverkar eller begränsar möjligheten att idrotta.

– Hjärtat och hjärtats fysiologi, det vill säga samspelet mellan flöden, rörelsemönster och rytm, är mycket spännande, säger Mattias Raud, legitimerad läkare och specialist inom kardiologi. Speciellt hos det hårt arbetande hjärtat då detta samspel ställs på sin spets.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Nu gör vi det ännu enklare att träffa en läkare eller barnmorska hos Min Doktor!

11:33 - 04 sep, 2017 0 Om Vården.se Nytt på sidan Samarbeten

Vi på Vården.se har utvecklat vårt samarbete med den digitala vårdcentralen Min Doktor. Genom ett klick i vår meny kan du nu komma direkt till Min Doktor för att boka ett läkarbesök eller en konsultation hos legitimerade vårdgivare.

Barnmorska sitter vid datorn

Min Doktor är Sveriges första och största digitala vårdgivare och har funnits på Vården.se sedan november 2016. Idag har de utökat sin synlighet hos oss vilket gör det lättare för dig att ladda ner appen MinDoktor i App Store eller på Google Play, läsa hur ett besök hos Min Doktor går till, eller klicka dig vidare till deras hemsida för att läsa mer om dem.