Blogginlägg juli 2017

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

13:58 - 06 jul, 2017 1 Träning

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.

löpträning-ute-sommar

Ungefär 60-70 % av vår kroppsvikt består av vätska och den behövs i de flesta av kroppens funktioner. Blod transporterar syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader, och överskotts- och slaggprodukter transporteras från celler till njurar och lever. Vätska fungerar också som stötdämpare i ryggrad och hjärna samt som smörjmedel i leder och vävnader. Förutom detta så reglerar vätskan också kroppstemperaturen vilket gör att vi börjar svettas vid överhettning. När vi tränar bildas massor med överskottsvärme samtidigt som musklerna arbetar. Värmen måste vi sedan bli av med och det sker genom att vi svettas.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Tanka solens vitaminer i sommar!

13:33 - 06 jul, 2017 0 Hälsa

Vi behöver solljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt kan för mycket exponering av solen göra att vi bränner oss och leda till att vi får rynkor, och i värsta fall, hudcancer. Så hur ska du tänka när du är i solen? Som med det mesta så är lagom bäst och här reder vi ut vad lagom innebär!

sol-himmel-moln

D-vitamin bildas när solen lyser på huden och det påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Därför kan det påverka hälsan på många olika sätt. Allt mer forskning tyder på att D-vitaminbrist har en roll i en mängd av sjukdomar. Det gäller bland annat sjukdomar som vinter- och vårdepression, infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdomar, autism och övervikt. Många svenskar har D-vitaminbrist, speciellt under vintern och våren, och de som drabbas värst är mörkhyade och de som undviker solen.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer