• Sök

    Sök

  • Jämför

    Jämför

  • Boka

    Boka

Skicka en bokningsförfrågan eller ring för att komma i kontakt med den vårdgivare du valt.

Blogginlägg juli 2017

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

13:58 - 06 jul, 2017 1 Träning

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.

löpträning-ute-sommar

Vätskans funktioner i kroppen

Ungefär 60-70 % av vår kroppsvikt består av vätska och den behövs i de flesta av kroppens funktioner. Blod transporterar syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader, och överskotts- och slaggprodukter transporteras från celler till njurar och lever. Vätska fungerar också som stötdämpare i ryggrad och hjärna samt som smörjmedel i leder och vävnader. Förutom detta så reglerar vätskan också kroppstemperaturen vilket gör att vi börjar svettas vid överhettning. När vi tränar bildas massor med överskottsvärme samtidigt som musklerna arbetar. Värmen måste vi sedan bli av med och det sker genom att vi svettas.

En vuxen person brukar ungefär behöva dricka 1,5 liter vatten per dag och få i sig 0,5 liter via maten. Men det är väldigt individuellt eftersom det bland annat beror på vad du väger och hur mycket du svettas.

Hur vet jag om jag dricker tillräckligt?

Generellt sett är det bra att tänka på att dricka när du är törstig. Du kan också hålla koll på urinens färg. Om den är genomskinlig dricker du tillräckligt, men om den är starkt färgad behöver du dricka mer.

Huvudvärk och trötthet är också vanliga symptom på vätskebrist. Om du tränar och om det dessutom är varmt ute, så kan du behöva dricka mer än du tror. Många elitidrottare har därför drickscheman för att inte glömma bort att dricka.

löpträning-ute

Uppladdning

Det är bra att dricka innan träning för att undvika uttorkning under träningspasset. Ungefär två timmar innan passet kan du dricka ungefär 5 dl vatten. Då hinner cellerna ta upp vätskan och överbliven vätska hinner kissas ut innan passet. Ska du träna högintensivt i över en timme kan du dricka 2-3 dl vatten 10-20 minuter innan passet. Den mängden leder inte till urinbildning eftersom njurarnas aktivitet stängs ner under fysisk aktivitet.

Påfyllnad under träningen

Det rekommenderas att dricka var 10-20 minut under träning beroende på hur mycket du svettas. Tränar du på gym är det lätt att ha med sig en vattenflaska. Om du däremot springer utomhus kan du ha ett vätskebälte så att du kan fylla på med vätska regelbundet.

Återhämtning efter träningen

Efter träningen fortsätter kroppen att förbruka mer vatten än vanligt. Därför är det viktigt att dricka efter träningen för att inte drabbas av uttorkning. Tränar du på kvällen utan att dricka ordentligt efteråt försämras återhämtningen och det är också dåligt för proteinsyntesen. Efter träning kan det vara bra att dricka sportdryck eftersom det innehåller natrium, vilket hjälper kroppen att behålla vätskan i kroppen.

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström Kommentera

Tanka solens vitaminer i sommar!

13:33 - 06 jul, 2017 0 Hälsa

Vi behöver solljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt kan för mycket exponering av solen göra att vi bränner oss och leda till att vi får rynkor, och i värsta fall, hudcancer. Så hur ska du tänka när du är i solen? Som med det mesta så är lagom bäst och här reder vi ut vad lagom innebär!

sol-himmel-moln

Vad är D-vitamin och varför behöver vi det?

D-vitamin bildas när solen lyser på huden och det påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Därför kan det påverka hälsan på många olika sätt. Allt mer forskning tyder på att D-vitaminbrist har en roll i en mängd av sjukdomar. Det gäller bland annat sjukdomar som vinter- och vårdepression, infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdomar, autism och övervikt. Många svenskar har D-vitaminbrist, speciellt under vintern och våren, och de som drabbas värst är mörkhyade och de som undviker solen.

Hur lång tid tar det för huden att bilda D-vitamin?

En tumregel är att om du är i stark sol i 15 minuter med mycket bar hud och utan solskydd så har du bildat D-vitamin som räcker i flera dagar. Efter detta stängs produktionen av D-vitamin av även om du solar längre. Tiden du bör vara i solen varierar dock beroende på vilken hudtyp du har. Ju mörkare hy du har desto längre tid tar det att bilda D-vitamin. Det viktiga är att vara i solen en stund varje dag, men samtidigt undvika att bränna dig.

sol-kväll-brygga

Tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret

Vi får lätt brist på D-vitamin i Sverige eftersom solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna. Många jobbar också inomhus på sommaren och varningar för hudcancer har lett till solskräck för många. Därför rekommenderas det att ta tillskott på 50 mikrogram (2000 IE) om dagen under vinterhalvåret. D-vitamin är både billigt och säkert och kan förebygga flera sjukdomar. Vissa livsmedel som fisk, ägg, mjölk och margarin innehåller D-vitamin men tyvärr inte i tillräckliga mängder.

Var i solen lagom mycket

Majoriteten vill nog ändå passa på att vara i solen så mycket som möjligt och då är det viktigt att skydda sig för att inte bränna sig. Det bästa skyddet mot solen är att hålla sig i skuggan mellan klockan 11-15 när solen är som starkast och att skydda sig med kläder, hatt och solglasögon. Solskyddsfaktor är ett bra komplement där kläderna inte täcker. Problemet är att täckande kläder och solskyddsfaktor gör att vi inte tar upp tillräckligt med D-vitamin. Därför är ett alternativ att vara i solen en liten stund innan du smörjer in dig, så att du hinner få den D-vitamin du behöver. Hur länge det är beror på din hudtyp.

Så passa på att tanka D-vitamin nu i sommar så att du bygger upp ett förråd inför hösten och komplettera sedan med tillskott under vinterhalvåret!

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström Kommentera