Blogginlägg juni 2019

Hur påverkar alkohol träningen?

15:39 - 17 jun, 2019 0 Hälsa Träning

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Människor skålar med olika drinkar

Alkohol, även i ganska små mängder påverkar kroppen på många olika sätt, vilket kan ge utslag när vi sedan tränar. När vi dricker försämras vår motorik, muskelkraft och reaktionsförmåga. Vi sover också sämre när vi har druckit alkohol, vilket minskar vår återhämtningsförmåga, och risken för vätskebrist ökar med vårt alkoholintag. Ju mer alkohol man dricker desto mer påtagliga blir de negativa effekterna och allra bäst är naturligtvis att avstå från alkoholen helt.

Ge den finaste gåvan – ge blod!

13:26 - 13 jun, 2019 0 Hälsa

Är du blodgivare eller funderar du på att bli det? Fredagen den 14 juni är det Internationella blodgivardagen och ett ypperligt tillfälle att ge blod!

Man ger blod

Internationella blodgivardagen infaller den 14 juni varje år och arrangeras av World Health Organization, WHO. Målet med dagen är att tacka alla frivilliga, obetalda blodgivare och uppmuntra fler människor att bli blodgivare och ambassadörer för blodgivning. Dagen firas också till ära av professor Karl Landsteiner som år 1901 upptäckte AB0-systemet, vår viktigaste blodgruppsindelning, och som 1930 fick Nobelpriset för sin upptäckt.