Nytt på bloggen

Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

| Coronaviruset covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Allt du behöver veta inför vaccinationen mot säsongsinfluensan 2020

| influensa, vaccination

Med hösten kommer inte bara höstmys och vackra färger utan även den årliga säsongsinfluensan. Många känner oro för att ta sig till en vårdcentral eller vaccinationsmottagning för att vaccinera sig mitt i pandemin. Vi har därför sammanställt en lista med information om säsongsinfluensan och vad du ska tänka på innan du vaccinerar dig.

Guide för den som är i riskgrupp för covid-19

| Coronaviruset covid-19

Hur håller man humöret och glädjen uppe när man befinner sig mitt i en pandemi? För dig som är i riskgrupp så kan det kännas särskilt tungt och svårt att hantera den nya vardagen, som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd från sina nära och kära. I det här blogginlägget har vi samlat information och råd till dig som befinner dig i riskgrupp.

Tips och råd till dig som fått covid-19

| Coronaviruset covid-19

Har du blivit smittad av coronaviruset? Kanske har du precis blivit sjuk eller så har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| Coronaviruset covid-19, vaccination

Världen håller andan i väntan på ett vaccin mot det nya coronaviruset. Utvecklingen av ett effektivt vaccin är avgörande för att vi ska kunna återgå till en mer stabil vardag. Forskare arbetar i rekordfart för att få fram ett säkert vaccin, men eftersom det ofta tar flera år att utveckla så finns det i dagsläget inget vaccin mot covid-19.

Vem får ge behandling med botox och fillers?

| hudvård, skönhet

Estetiska injektionsbehandlingar med botox och fillers är något som har blivit mycket populärt de senaste åren. Men hur vet man vem man ska gå till för att få behandling? Och vad finns det för krav, om man själv vill utbilda sig för att jobba med injektioner? Vi har pratat med Liljeholmskajen Medical by LMD Nordic, som både genomför injektionsbehandlingar och håller i utbildningar. De berättar mer om vad man ska tänka på när man väljer behandlare och vad som ingår i deras utbildningar.

Vad är skillnaden mellan en synundersökning och ögonundersökning?

| ögon

Många oroar sig för att utveckla ögonsjukdomar eller synfel. Med hjälp av regelbundna synundersökningar och ögonundersökningar kan du tidigt förhindra utvecklingen av vanliga ögonsjukdomar. Men vad skiljer egentligen en synundersökning från en ögonundersökning? Det reder vi ut i det här blogginlägget!

Covid-19 och jobbet – det här gäller inför hösten

| Coronaviruset covid-19

Nu är de flesta tillbaka på jobbet efter sommarsemestern. Men med en fortsatt utbredd smittspridning av covid-19 ser det lite annorlunda ut på de flesta arbetsplatser. Kanske är du tillbaka på kontoret efter att länge ha jobbat hemifrån, eller kanske har du en höst av fortsatt distansarbete framför dig. Oavsett vilket går vi igenom vad som gäller på jobbet och vad du kan tänka på under hösten!

Så hanterar du höstens studier under coronapandemin

| Coronaviruset covid-19

Så här efter sommaren är det många som går tillbaka till studier eller börjar en ny utbildning. Men i år ser förutsättningarna lite annorlunda ut, med en pågående smittspridning av covid-19 på många håll. För vissa kommer det att bli mycket distansstudier, medan andra kommer att kunna studera på plats. Vi ger tips inför hösten och går igenom de rekommendationer som gäller!

VD:n om vår nya resa framåt

| om Vården.se

I juli blev det klart att Bonit Capital, Luminar Ventures samt affärsänglarna Richard Båge och Per Eriksson investerar i Vården.se. Nu står sajten inför en spännande resa! Vi passade på att ställa tre snabba frågor till VD:n Staffan Gustavsson.