Nytt på bloggen

Det här vet vi än så länge om covid-19 vaccinet

| coronavaccin, coronaviruset covid-19

2021-01-19. Vi är många som har frågor och funderingar kring vaccinet mot covid-19. Därför intervjuade vi Per Godenius, som är medicinsk rådgivare och allmänspecialist, för att få svar på vanliga frågor och vad vi vet hittills om vaccinet mot covid-19.

4 enkla träningsövningar som lindrar din knäartros

| artros

Är du en av de många svenskar som har knäartros? Då vet du hur påfrestande det kan vara. Men lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att lindra dina artrossmärtor. En viktig del i behandlingen av artros är att öka ledens rörlighet genom träning och rörelseövningar. Vi listar därför våra bästa övningar som lindrar din knäartros.

Våra bästa tips och råd inför nyårsfirandet 2020

| coronaviruset covid-19

Nu när nyår snart är på ingång så är det extra viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer så att vi tillsammans stoppar spridningen av covid-19. Men det betyder inte att firandet helt behöver vara inställt – det går att fira på alternativa sätt! Här ger vi råd och tips på hur du kan fira in det nya året tryggt och säkert.

Vården.se ❤ Musikhjälpen: Ingen människa ska lämnas utan vård

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som Sveriges Radio står bakom. Under en vecka i december samlar de in pengar till ett välgörande ändamål och uppmärksammar ändamålet genom artistframträdanden och livesänd radio dygnet runt under en hel vecka. Nästa vecka drar Musikhjälpen igång igen och årets tema är “Ingen människa ska lämnas utan vård” – ett ämne som vi på Vården.se brinner lite extra för.

5 vanliga frågor och svar om hiv och aids

| sexuell hälsa

Hiv och aids räknas som en av de dödligaste epidemierna i världen. Sedan 1981 har ungefär 30 miljoner människor avlidit i aidsrelaterade sjukdomar världen över. Men de senaste 30 åren har det skett enorma framsteg inom forskningen, vilket har lett till att de som har tillgång till behandling kan leva ett normalt liv. För att uppmärksamma världsaidsdagen den 1:a december så besvarar vi vanliga frågor om hiv och aids och spräcker hål på vanliga myter om viruset.

Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

| hälsa

Vitaminer och mineraler ger oss energi och näring och är viktiga för vårt välmående. Nu när vintern och mörkret gör sitt intåg i Sverige är det extra viktigt att få i sig rätt vitaminer för att undvika vitaminbrist. I vårt blogginlägg ger vi dig en liten guide till vitaminerna som håller dig pigg i vinter.

Därför är antibiotikaresistens ett hot mot folkhälsan

| hälsa

Antibiotika är ett samlingsnamn för de läkemedel som används för att behandla infektioner som orsakas av bakterier. Överdriven användning av antibiotika har lett till att fler och fler bakterier utvecklat motståndskraft och blivit resistenta mot en eller flera sorters antibiotika. Detta kan i längden leda till att vissa infektioner och sjukdomar kan bli svåra eller omöjliga att bota.

5 vanliga frågor och svar om diabetes

| diabetes

Diabetes är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar – man räknar med att ungefär en halv miljon svenskar har diabetes. Av dessa har cirka 90% diabetes typ 2 och cirka 10% diabetes typ 1. Här samlar vi vanliga frågor och svar om sjukdomen.

Prostatacancer – Sveriges vanligaste cancerform

| cancer

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år upptäcks ungefär 10 000 nya fall av sjukdomen. Risken för att få prostatacancer ökar med åldern, då den främst drabbar äldre män.

Tillhör du en riskgrupp för covid-19? Nu gäller nya riktlinjer

| coronaviruset covid-19

Den 22 oktober gick Folkhälsomyndigheten ut med att de ändrar riktlinjerna kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp. Men vad innebär egentligen de nya riktlinjerna? Det reder vi ut i det här blogginlägget.