Blogginlägg maj 2019

Olika typer av preventivmedel

14:49 - 17 maj, 2019 0 mvc Gynekolog

Preventivmedel används för att undvika en oönskad graviditet och kommer i många olika former. Här kan du läsa mer om vilka metoder som finns, var du kan få hjälp med preventivmedelsrådgivning och vad som kan påverka ditt val.

Olika typer av preventivmedel

Preventivmedel är ett samlingsnamn för de olika metoder som kan användas för att undvika en oönskad graviditet. Det finns många olika typer av preventivmedel, som till exempel p-piller, kondom, p-stav och kopparspiral. Generellt kan preventivmedel delas in i två grupper: de som innehåller hormoner och de som inte gör det. Det finns många mottagningar där du kan få hjälp med att skaffa eller byta preventivmedel. Du kan till exempel vända dig till en barnmorskemottagning, gynekolog, vårdcentral eller ungdomsmottagning.

Gör fötterna redo för sommarskorna!

10:56 - 10 maj, 2019 0 Fotvård

Det är viktigt att ta hand om sina fötter året om, men många av oss blir nog extra påminda om det när våren kommer och det börjar bli aktuellt att plocka fram sommarskorna ur garderoben. Här ger vi dig tips på vad du kan göra själv för att ta hand om fötterna och när det kan vara dags att boka en tid för fotvård.

Kvinna med sandaler

Det är lätt att glömma bort fotvården under vinterhalvåret, när fötterna göms under lager av tjocka strumpor och vinterskor. Men med våren på intågande är det hög tid att börja tänka på att ta hand om fötterna inför sommarsäsongen.

Ta hand om barnens tänder!

08:56 - 03 maj, 2019 0 tandvård

Innehåll från Krontandläkarna.

Är det dags att gå till tandläkaren med ditt barn? Det kan vara både utmanande och spännande! Tillsammans med Viveca Hansson Gidlund på Krontandläkarna berättar vi mer om barntandvård, varför det är så viktigt med regelbundna tandläkarbesök och vad du som förälder ska tänka på.

Från det att barnet är 3 år är det viktigt att gå till tandläkaren för regelbundna undersökningar. Det hjälper till att upptäcka eventuella problem i tid och hålla tänderna i gott skick. Tandvård i Sverige är kostnadsfritt för alla barn och ungdomar till och med det år man fyller 23 år.