Blogginlägg april 2020

Promenera för att må bra!

06:23 - 30 apr, 2020 0 Psykisk hälsa Hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

enter image description here

Vill du hitta ett enkelt sätt att ta hand om kroppen? Då är rörelse en av de bästa sakerna du kan göra! Med lagom träning får du stora hälsofördelar för din kropp såväl som ditt psyke. Du stärker inte bara dina muskler och därmed dina leder och skelett, utan du ökar också din balans och rörlighet. Det gör att du minskar risken att få fallskador eller benbrott. Inuti kroppen sker också positiva förändringar - du kan se förbättringar i dina blodfetter, ditt blodtryck och ditt blodsocker.

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

08:58 - 09 apr, 2020 0 Smitta Coronaviruset covid-19

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

De flesta vårdgivare har öppet och du som har en bokad tid kan gå som vanligt, såvida inte det har kommunicerats specifikt av vårdgivaren att de har stängt eller skjuter fram behandlingar/besök. Detta ska de då meddela dig.

Däremot får du inte gå till någon vårdgivare om du för tillfället känner av några av följande symtom:

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

10:03 - 07 apr, 2020 0 Om Vården.se Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN MARS. I mars månad var det betydligt fler svenskar som sökte efter vård på Vården.se jämfört med februari. Man sökte mest efter husläkare/vårdcentral, men även blogginläggen med information om coronaviruset (covid-19) var mycket välbesökta. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Utbrottet av coronaviruset ser ut att ha ändrat hur vi söker efter vård. Vi kan se ett tydligt ökat intresse för vård i allmänhet, där husläkare och vårdcentraler står för den största delen av ökningarna. Det känns naturligt i och med att människor är mer oroliga över sin hälsa och kanske undrar ifall deras symtom kan vara coronaviruset,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.