Blogginlägg april 2019

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

10:11 - 26 apr, 2019 0 Hälsa

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Man på en bänk håller sig för huvudet

Det finns många olika sorters huvudvärk och den vanligaste är spänningshuvudvärk. Värken beror ofta på spänningar i musklerna, men den kan också uppstå på grund av stress, sömnbrist eller känslomässiga påfrestningar, utan att musklerna är särskilt spända. Därför kallas det ibland också för huvudvärk av spänningstyp.

Högt blodtryck – vad är det?

09:03 - 11 apr, 2019 0 Hälsa

Innehåll från Nordic Heart Center.

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Hjärtspecialist mäter blodtryck