Blogginlägg april 2018

Hur går en hårtransplantation till?

08:30 - 27 apr, 2018 0

Håravfall är ett vanligt problem och kan bero på lite olika saker. I många fall kan en hårtransplantation vara en lösning för den som vill återfå hårväxten. Men hur går en hårtransplantation till? Här får du lära dig mer.

Man står på ett fält

Vid en hårtransplantation tar man hårsäckar från ett område där det finns mer hår och flyttar dem till det område där håret saknas.

av Karin Sjödahl Kommentera Läs mer

Vad är NIPT och KUB – och hur skiljer de sig åt?

10:25 - 20 apr, 2018 0 mvc

Fosterdiagnostik har kommit långt under de senaste åren och det finns olika tester man kan göra för att se om fostret har vissa avvikelser eller sjukdomar. Två av dem är NIPT (Non-Invasive Prenatal Testing) och KUB (Kombinerat Ultraljud och Blodprov). Testerna liknar varandra, men har en del skillnader. Här får du lära dig mer om hur de går till och vad som skiljer dem åt.

Gravid mage i motljus

KUB står för Kombinerat Ultraljud och Blodprov. Det är ett test som kan göras för att ta reda på sannolikheten för att fostret har någon kromosomavvikelse som t.ex. Downs syndrom. Provet ger alltså inte klara besked, eftersom det är sannolikheten för avvikelser som mäts.

Vad är åderbråck?

08:53 - 13 apr, 2018 0

Innehåll från Narva Kirurg Center.

Åderbråck är när ytliga kärl på benen vidgas och det är ett vanligt tillstånd som drabbar många. I de flesta fall är det inte farligt, men det kan ibland leda till allvarligare besvär. Men varför får vi åderbråck? Och vad kan man göra åt det? Här får du lära dig mer.

Ultraljudsundersökning på ben

av Karin Sjödahl Kommentera Läs mer

Fyra tips för bättre sömn

13:50 - 06 apr, 2018 0

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Person sover i säng

Många av oss har svårt att sova eftersom vi är stressade. Sömn är ett viktigt sätt för kroppen att återhämta sig från stressiga situationer, så det kan vara frustrerande om du inte får den sömn du behöver.