Blogginlägg april 2017

Pollensäsongen är här!

09:37 - 24 apr, 2017 0 Övrigt

Blommande björkar och doften av nyklippt gräs är för de flesta positiva tecken på att den varma årstiden är på ingång. Men för allergiker kan det istället innebära jobbiga symptom som kliande, rinnande ögon och näsa, trötthet och huvudvärk. För den som är drabbad är det bra att veta att det finns behandling att få och det finns också saker man själv kan tänka på för att underlätta besvären.

gräs-allergi

Pollenallergi, eller hösnuva som det också kallas, är den vanligaste formen av allergi. Det har dessutom ökat de senaste 20 åren och idag är var femte svensk drabbad. Allergin utvecklas när immunförsvaret överreagerar vid kontakt med pollen. Det är fortfarande oklart vad som orsakar pollenallergi men du har större risk att få det om din ena eller båda föräldrarna är drabbade. För de flesta kommer de första symptomen i barndomen eller i tonåren men besvären minskar ofta med åldern.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Allt du behöver veta om barntandvård

08:58 - 21 apr, 2017 0 tandvård

Har du koll på det här med barntandvård? Tillsammans med vår kund Dentalkompaniet ger vi dig information du behöver!

Första besöket hos tandläkaren bör ske senast vid tre års ålder för att kontrollera att alla tänder kommer fram som de ska. Då får också föräldrarna viktig information om hur de kan hjälpa barnet på bästa sätt och därigenom förebygga problem i munnen.

Efter det första besöket kallas barnet till regelbundna tandvårdsundersökningar minst vartannat år. En del barn och ungdomar har större behov av tandvård och kallas därför oftare.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Funderar ni på att gå i parterapi?

08:56 - 10 apr, 2017 1 Psykisk hälsa

Anneli Ahlmér är legitimerad psykoterapeut och en av få i Stockholm som använder den evidensbaserade terapiformen Emotionellt Fokuserad Terapi (EFT) för par. Här berättar hon mer om terapiformen och varför hon tycker att den är så bra.

Parterapi hos leg psykoterapeut

Varför man som par väljer att gå i terapi kan bero på olika orsaker men grunden är alltid att ingen av parterna mår bra i den nuvarande relationen. Det kan vara att man grälar ofta, att man krigar i det tysta eller att otrohet kommit emellan.

Vården.se firar 5 år!

10:34 - 06 apr, 2017 0 Om Vården.se

I veckan fyllde Vården.se 5 år och vi har därför passat på att intervjua Staffan Gustavsson, VD och en av grundarna till företaget, för att få veta hur bakgrunden till Vården.se såg ut och vad framtiden har att erbjuda.

Staffan-Gustavsson-Vården.se

Vården.se är Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vi hjälper närmare 100 000 användare varje vecka att hitta rätt vårdgivare när de är i behov av vård. Det är viktigt för oss att själv ha möjlighet att göra ett aktivt val när det gäller sin vård. Tanken med Vården.se var att göra vården mer lättillgänglig och enklare för att på så sätt göra människor lite friskare.

av Lisa Sjögren Kommentera Läs mer